چکیده:
شیخ صدوق و شیخ مفید، دو متکلم متقدم امامیه، با بررسی موضوعات مختلف در حیطه اصول دین، و با رویکرد اعتقادی شیعه، مجموعه ای از دریافت ها و نگرش هایشان را در اختیار آیندگان گذاشته اند. بازخوانی مداوم و مکرر اندیشه های پیشینیان، خصوصا در مواردی که قدمت، اهمیت ویژه و اعتباردهنده دارد، آرای خالص و دست نخورده تری را در اختیار محققان قرار می دهد. ازاین رو حائز اهمیت فراوان است.
در این مقاله به مقایسه و تحلیل دیدگاه های صدوق و مفید در سه اصل معاد، نبوت و امامت می پردازیم. در بحث معاد، هم رایی غالب شده است، برخلاف مباحث نبوت و امامت، که اختلاف نظرهای چشم گیری در آن دیده می شود. مقاله با محوریت رسالهٔ الاعتقادات صدوق و تصحیح الاعتقاد مفید، ضمن بررسی دیگر آثار آنان، رای این دو را در اصول مذکور مقایسه و ارزیابی می کند
al-Ñhaykh al-ÑadÙq and al-Shaykh al-MufÐd, the two early Imami
theologians, examining a variety of issues in the sphere of the
fundamentals of religious belief (uÒÙl-i DÐn), and with a ShiÝite
doctrinal approach, have bequeathed to posterity some of their findings
and insights. Constant examination of the thoughts of the predecessors,
particularly when the antiquity becomes highly significant and
validating, makes purer views available to scholars. Thus it is of great
importance.
This article attempts to compare and analyze the positions of alÑhaykh
al-ÑadÙq and al-Shaykh al-MufÐd concerning the three religious
principles of resurrection, prophethood and leadership. In the
discussion of the resurrection there is a widespread agreement, despite
the discussions of prophethood and leadership, in which there are
considerable disagreements. This article, focusing on the RisÁlat al-
IÝtiqÁdÁt of al-Ñhaykh al-ÑadÙq and TaÒÎÐÎ al-IÝtiqÁd of al-Shaykh al-
MufÐd, and exploring their other works, undertakes to compare and
examine the positions of the two in the afore-mentioned doctrines