خلاصه ماشینی:
"گرچه پاکزاد در بسیاری از عکسها فقط ناظری است که به ثبت جزییان پرداخته است،اما همین کوشش او در ثبت طهران قدیم نشان میدهد هنرمندان چگونه میتوانند با کوشش، جدیت،دقت و البته مرارت و بدون سهمخواهی،تاریخ هنر را شکل دند.
گذشت زمان نشان داده:همواره آنان که مرارت بیشتری بردهاند،مهجورتر ماندهاند!همین کوششهای فردی هنرمندان تضمینکنندهء تاریخ هنر بوده،وگرنه نشستن و چشمانتظاری به حمایتهای دولتی کاری از پیش نبرده است؛و البته در همیشه بر این پاشنه چرخیده است!
گزینش عکسها و چینش آنها این خدشه را سبب شده یا نگاه عکاس در ثبت تصاویر؟درهرحال،دیدن عکس از کشوری دیگر به خودی خود جذاب است؛این جذابیت شامل دیدن طبیعت،آدمها و نحوهء زیست ایشان میشود.
بحث تکنیکهای چاپ و توجه به طراحی در این علاقهمندی بیتأثیر نبوده است،و البته قیمت پایینتر نسبت به آثار نقاشی دلیل توجه به اینگونهء هنری نیز میتواند باشد.
ولی آیا شیوهء تکنیکی چاپ دستی نمیتواند برای خلق یک اثر هنری مستقل موردتوجه قرار گیرد؟در هفتهء گذشته،علاوه بر نمایشگاه (به تصویر صفحه مراجعه شود) محمود پاکزاد (به تصویر صفحه مراجعه شود) امید ژاله (به تصویر صفحه مراجعه شود) احمد مطلایی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آیدین خانکشیپور چاپ دستی دانشجویان دانشگاه سیستان و بلوچستان در گالری کمال الدین بهزاد،گالری هم همنمایشگاهی از آثار چاپ دست براگزار کرد.
به نظرم بهترین اثر نمایشگاه را باید همان نقاشی دانست که دست در کنار صورت قراردارد؛شاید به این دلیل که تفاوت عمدهای با کارهای نمایشگاه دارد و حضور دست باعث تحرک در ساخت بصری تصویر شده است."