چکیده:
حفظ بقای سازمانها در محیط رقابتی دنیای امروز،راهی جز کسب مزیت رقابتی برای آنها باقی نمیگذارد.نظریهپردازان علم مدیریت استراتژیک دو رویکرد عمده برای کسب مزیت رقابتی مطرح نمودهاند؛رویکردی که مبتنی بر فرصتهای محیطی و رویکردی که مبتنی بر قابلیتهای داخلی سازمان است.پژوهشهای دو دهه اخیر نشان دادهاند مزیتهای مبتنی بر قابلیتهای درونی سازمانها بهتر از فرصتهای محیطی میتوانند موقعیت رقابتی سازمانها را تعیین کنند و مبنای مطمئنتری برای منشاء مزیت رقابتی هستند،ازاینرو در این پژوهش رویکرد مبتنی بر منابتع پذیرفته و مبنای تحلیل و بررسی این تحقیق قرار گرفته است. نظریهپردازان تئوری منبع محوری،زیرساختی اقتصادی برای بررسی نقش منابع داخلی در کسب مزیت رقابتی را فراهم میآورد.این دیدگاه بر منابعی از سازمان تمرکز دارد که میتوانند منشأ مزیت رقابتی در آن صنعت باشند.این تحقیق به دنبال بررسی وضعیت منابع شرکت ساران بهمنظور شناخت قابلیتهای متمایز و نقش آن در ایجاد مزیت رقابتی پایدار میباشد.
خلاصه ماشینی:
"به همین دلیل شایسته است تا در این مرحله،منبع سازمانی شرکت ساران به صورت مجزا مورد بررسی قرار گیرد تا مشخص شود که آیا مزیتی برای شرکت ایجاد میکند یا خیر؟ جدول 4 تحلیل نظر پرسششوندگان درباره منبع رویهای و سازمانی شرکت ساران که از میانگین سؤالات مربوط به آن پرسشنامه استخراج شده است،بدین صورت میباشد: (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4:پاسخ نظردهندگان به سؤالات مربوط به منبع سازمانی با توجه به میانگین حاصل از تحلیل دادهها در پرسشنامه،همانطور که مشاهده میشود،میانگین تمام سؤالات بالاتر از متوسط طیف(عدد 3)بیشتر است.
براساس مدل استفاده شده در تحقیق مدل VRIO )چهار فرضیه فرعی یکی پس از دیگری مورد ارزیابی قرار گرفت که در هر مرحله پس از تأیید هر فرضیه به آزمون فرضیه بعدی پرداخته میشد که در این مرحله با تأیید فرضیه اول و رد فرضیه دوم،ارزشمندی آنها تأیید شده ولی کمیابی آن رد میگردد بدین معنا که در این منابع فعلا ضعف رقابتی وجود ندارد و همچنین برابری رقابتی نیز وجود دارد ولی در صورت عدم تأمین سایر جنبهها،دیگر به عنوان یک قابلیت محوری پایدار و حتی نسبی قابل برنامهریزی و بهرهبرداری نیست.
البته درمورد منبع سازمانی شرکت ساران،این شرکت یک گام جلوتر قرار دارد و ضمن تأیید ارزشمندی و کمیابی آنها،تقلیدناپذیر بودن آن رد میشود،یعنی علیرغم اینکه رویههای سازمانی و قابلیتهای ساختاری شرکت ساران دارای ارزش است و در نوع خود کارآمد و نادر است اما به زودی امکان تقلید و کپیبرداری از سوی رقبا وجود دارد که این وضعیت علیرغم اینکه مزیت رقابتی موقت ایجاد میکند اما باید به شیوهای برنامهریزی شود که با پیچیده شدن یا تبدیل شدن به یک فرهنگ درونی غالب، از قابل تقلید بودن آن کاسته شود."