چکیده:
هدف اصلی این مقاله بررسی مقایسهای هوش اخلاقی از نگاه بوربا (2005)، لنیک وکیل (2003) و نظریه رهبری تیمیکیم (2003) با دیدگاه اسلام بوده است. برای بررسی موضوع این مقاله از گنجینه غنی و هدایتگر قرآن کریم و کتابهای ارزشمند و گرانبهای نهجالبلاغه، تحفالعقول، بحارالانوار، میزانالحکمه و غررالحکم، که مجموعهای از خطابهها و کلمات قصار ائمه معصومین(ع) است، استفاده شد. نتایج این بررسی نشان داد که:1- با توجه به دیدگاه اسلام از بین اصول عمومی هوش اخلاقی بوربا به اصول هوشیاری، توجه و احترام، خود کنترلی، مهربانی و انصاف اهمیت بیشتری داده شده است.2- از بین چهار اصل اختصاصی هوش اخلاقی توسط لنیک وکیل، سه اصل درستکاری، مسئولیتپذیری و بخشش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.3- اسلام، مهمترین اثر رهبری تیمی را مشاوره و مشارکت دادن دیگران در اجرای امور، دور کردن انسان از خودرایی، از عقل و تجربه دیگران استفاده کردن و درکارها بهتر تصمیمگرفتن میداند.
خلاصه ماشینی:
5- مهربانی 2 :توجه به نیازها و احساسات دیگران؛ شامل الف) تدریس معنی و ارزش مهربانی ب) ایجاد آستانه تحمل صفر برای زشتی و بدی ج) تشویق مهربانی وخاطر نشان کردن تأثیرات مثبت آن 6- صبر و بردباری 3 : توجه به شأن و حقوق تمام افراد حتی آنان که عقاید و رفتارشان با ما مخالف است؛ شامل الف) پرورش صبر وتحمل از سنین پایین ب) القای درک تنوع و گوناگونی ج) مخالفت با کلیشه سازی و عدم تحمل تعصبات بی دلیل 7- انصاف 4 : انتخابهای عقلانی و عمل به شیوه منصفانه؛ شامل الف) رفتار با دیگران به طور منصفانه ب) کمک به دیگران برای داشتن رفتار منصفانه ج) تدریس روشهایی به افراد برای مقاومت در مقابل بی انصافی و بی عدالتی اصول هوش اخلاقی بوربا ازدیدگاه اسلامی 1- هوشیاری قرآن همواره هوشیاری را به مؤمنان توصیه میکند که باید آماده و هوشیار باشند؛ برای مثال در سوره نساء،آیه 71 میفرمایند: «یا ایها الذین امنوا خذوا حذرکم فانفروا ثبات اوانفروا جمیعا»: ای کسانی که ایمان آوردهاید آمادگی و هوشیاری خود را حفظ کنید و سلاح جنگی را برگیرید، سپس گروه گروه به صورت دستجات پراکنده یا دسته جمعی به سوی دشمن حرکت کنید.