چکیده:
انسان در طول حیات خود همواره طالب دو چیز بوده: کسب آرامش و دوری از رنج و برای این منظور تلاشهای فکری فراوانی توسط بشرصورت گرفته است. از جمله اهداف دانش بشری در حوزه علوم انسانی کمک به انسانها در بهتر زندگی کردن است. روانشناسان و جامعه شناسان با ارائه نظریههای متعدد، ضمن تبیین پدیدههای روانی – اجتماعی درصدد ارائه ساز و کارهایی برای کمک به انسانها در کسب آرامش و پرهیز از رنج بودهاند. یکی از اهداف ادیان الهی نیز کمک به انسانها در زیستن بهینه و تنظیم روابط فردی و اجتماعی آنهاست. دین اسلام نیز به منظور تربیت انسان تراز مکتب، ضمن ارائه الگوهای عملی با برخی ساز و کارهایی همچون قناعت، شکر، توکل و نظایر آن در این زمینه تلاش کرده است. یکی از مهمترین این روشهای سازگاری، صبراست. در این مقاله ضمن اشاره به تاثیر صبر در حیات فردی و اجتماعی به تبیین شیوههای یاددهی – یادگیری این ساز و کار براساس رویکردهای شناختی، یادگیری اجتماعی و یادگیری رفتاری پرداخته خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
صبر، مبانی نظری و کارکردهای روانی – اجتماعی دکتر احمد ایزدی طامه عضوهیات علمی دانشگاه امام حسین(ع) دکتر احمد برجعلی استادیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) دکتر علی دلاور استاد دانشکده روانشناسی و علومتربیتی دانشگاه علامهطباطبایی(ره) دکتر حسین اسکندری عضوهیات علمی دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) دریافت مقاله:21/11/88 پذیرش نهایی: 5/12/88 چکیده انسان در طول حیات خود همواره طالب دو چیز بوده: کسب آرامش و دوری از رنج و برای این منظور تلاشهای فکری فراوانی توسط بشرصورت گرفته است.
دین اسلام نیز به منظور تربیت انسان تراز مکتب، ضمن ارائه الگوهای عملی با برخی ساز و کارهایی همچون قناعت، شکر، توکل و نظایر آن در این زمینه تلاش کرده است.
از نظر هرگنهان 2 ، 2001 (ترجمه سیف،1384) تقویت دو نقش عمده ایفا میکند: یکی ایجاد این انتظار در یادگیرنده که اگر رفتار را تکرار کند، همانند الگو تقویت میشود و دوم اینکه تقویت کنندهها انگیزه فرد را برای تبدیل یادگیری به عملکرد 3 افزایش میدهد.
از نظر قرآن در صبر فوایدی برای تربیت نفس و تقویت شخصیت و افزایش توانایی انسان در برابر سختیها و حوادث نهفته است (بقره/ 45، 153؛ آل عمران/ 200؛ محمد/ 31).
Cognitive- Behavioral Psychotherapy for anxiety and depressive disorders in children and adolescents: an evidence- based Medicine review.