چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه سبکهای مدیریت(مشارکتی،متعادل و سنتی)با خلاقیت دبیران در مدارس متوسطه دولتی شهر سنندج بود.حجم نمونه 25 نفر دبیر(146 مرد و 129 زن)برآورد گردید و به شیوه نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخا شد.از دو ابزار،مقیاس افتراق مفهومی مدیریت و پرسشنامه خلاقیت دبیران برای جمع آوری دادهها استفاده شد.پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 85/0،و 82/0 بدست آمد.نتایج به دست آمده از پژوهش عبارتند از:ضرایب همبستگی بین سبکهای مدیریت(مشارکتی،متعادل و سنتی)و خلاقیت نشان داد که رابطه بین هر سه سبک مدیریت(مشارکتی،متعادل و سنتی)با خلاقیت دبیران مثبت و در سطح 1%معنی دار است و میزان r به دست آمده به ترتیب (r-0/73ṣr-0/70ṣr-0/82) میباشد.ضرایب تعیین بدسته آمده از رگرسیون بین سبکهای مدیریت(مشارکتی،متعادل و سنتی)و خلاقیت به ترتیب (R2-0/42ṣR2-0/62R2ṣ-0/66) میباشد که نشان میدهد سبک مدیریت مشارکتی نسبت به سایر سبکها(سنتی و متعادل)پیشبینی دقیقتری برای خلاقیت دبیران ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
"همچنانکه نتایج نشان میدهد در سبک سنتی نیز صدردصد رفتارها سنتی نیستند بلکه این سبک در مقایسه با سبکهای دیگر سنتی ارزیابی شده است و ضریب بتای ابعاد کنترل،ساختار و رهبری با خلاقیت در سطح 01/0 معنیدار است به عبارت دیگر کنترل در این سبک تا حدی به شیوه خودکنترلی انجام میگیرد و مدیر تا حدودی در انجام کارها به دبیران تفویض اختیار نموده است و شاید علت اینکه ضریب بتای رهبری منفی و معنادار است،اینست که دبیران در سطحی از بلوغ قرار ندارند که پاسخ مثبتی به رهبری رابطه مدار مدیر نشان دهند یا نسبت به رهبری رابطه مدار مدیران بیاعتمادند و شاید علت اینکه ضریب بتای تصمیمگیری منفی و معنا دار است اینست که دبیران در سطحی از بلوغ قرار دارند که انتظار دارند برای آنان تعیین تکلیف شود و همیشه در انجام کارها به بالا نظر دارند و یا آمادگی لازم را برای مشارکت در تصمیم گیریها ندارند یا اینکه دبیران در این تصمیمات ذینفع نمیباشند و اما نکته قابل تامل در این مورد اینست که سبک مدیریت مشارکتی نیز باید براساس نظریه اقتضاء و با توجه به شرایط بکار برده شود وگرنه نتیجه مثبتی از آن حاصل نمیشود.
و احتمالا علت این امر آنست که مدیران زن در مقایسه با مدیران مرد بیشتر از سبک مدیریت مشارکتی استفاده میکنند یا به عبارت دیگر مدیران زن دبیرانشان را در تصمیمگیریها شرکت میدهند،فرصت اظهار نظر و ابراز وجود به آنها میدهند، شنونده خوبی برای سخنان آنها میباشند،رابطه صمیمی و دوستانهای با دبیرانشان دارند،دبیرانشان را به انجام کار گروهی و جمعی تشویق میکنند و علاوه بر نیازهای مادی به نیازهای اجتماعی و احترام دبیرانشان توجه دارند که مجموعهی این عوامل موجب ایجاد انگیزه،تلاش،افزایش کیفیت کار و خلاقیت در دبیران زن شده است."