خلاصه ماشینی:
"آنچه در این استانداردها به طور ضمنی رعایت شده است فلسفهء خودگزینی و آزادی است؛ به این معنی که هر کشور باید خود سطح یا سطوح کیفی کمی کتابداران و متخصصین اطلاعاتی موردنیاز خویش را تعیین نماید و پس از آن به تصریح چگونگی آموزش اینان بپردازد.
و نیز ممکن است آموزشگاه واحدی مستقل باشد ولی به گونهای با دانشگاه، یا نهادی هم سطح آن وابسته باشد،در این صورت درجه یا مدرک تحصیلی را میتوان از طریق نهاد مزبور اعطاء نمود.
لازم است دقیقا روشن شود که رئیس آموزشگاه در برابر فردی معین در بخشی معین از نهاد مادر جوابگوست؛این شخص باید همان کسی باشد که روسای آموزشگاههای مشابه به او گزارش میدهند.
بهرحال،چارچوب کلی برنامهء تقسیم کار آموزشگاه باید طوری تنظیم شود که کارکنان دفتری برای انجام امور جاری وقت کافی داشته باشند، به نحوی که نیازی به تحمیل این امور به هیئت آموزشی نباشد.
گزیدههایی از''استاندارد بین المللی ردهبندی تحصیلات‘‘یونسکو جهت تبیین خصوصیات و درونمایهء برنامهء آموزشی مرحله اول و مرحلهء دوم در زیر میآید: (الف)برنامههای آموزشی معادل مرحله اول سطح سوم یونسکو که به دریافت درجهء لیسانس یا برابر آن میانجامد: (1)ماهیت و دامنه:این دورهها به اصول و کاربرد کتابداری میپردازد،برنامهها که شامل سخنرانی،سمینار،میزگرد،و کارآموزی عملی است بر دو گونهاند:(یک)دورهء یکسالهء پس از دریافت درجه2،که فقط به علم کتابداری اختصاص دارد.
آماجهای برنامهء آموزش باید به تفکیک و دقت هرچه تمامتر در نوشتهای رسمی بیان شود؛لازم است این نوشته هرچند گاه یکبار مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد و در صورت لزوم در آن تجدیدنظر شود."