چکیده:
هدف از این تحقیق،بررسی میزان استفاده از خدمات اینترنت در رفع نیازهای اطلاعاتی در بین دانشجویان دانشگاه شیراز و اصفهان بوده که به روش پیمایشی انجام گرفته است.برای انجام این تحقیق،تعداد 542 نفر از جامعهء آماری دو دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مورد مطالعه قرار گرفتند.نتایج تحقیق نشان داد که دانشجویان دانشگاه شیراز نسبت به دانشجویان دانشگاه اصفهان،از خدمات گوناگون اینترنت،بیشتر استفاده؛اما در تأمین نیازهای اطلاعاتی خود به میزان یکسانی از اینترنت استفاده کردهاند. در اولویتبندی دلایل استفاده از اینترنت دانشجویان هر دو دانشگاه،جستجوی اطلاعات مرتبط با تحقیق به عنوان اولین اولویت ذکر شده است.همچنین دانشجویان هر دو دانشگاه عدم دسترسی به مدارک تمام متن را اولین مشکل استفاده از خدمات اینترنت ذکر نمودهاند. با مقایسهء تأثیر مقطع تحصیلی بر میزان استفاده از خدمات اینترنت در میان دانشجویان دو دانشگاه،مشخص شد که دانشجویان دانشگاه اصفهان در مقاطع تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری به میزان متفاوتی از خدمات گوناگون اینترنت استفاده میکردند.علاوه بر آن،در بین دانشجویان هر دو دانشگاه،دانشجویان گروه علوم انسانی کمتر از دانشجویان سایر گروهها از خدمات اینترنت استفاده کردهاند.
خلاصه ماشینی:
"حال این سؤال مطرح میگردد که آیا با وجود سرمایهگذاریهای انجام شده توسط دانشگاهها در خصوص دستیابی به اینترنت،دانشجویان جهت رفع نیازهای اطلاعاتیشان،بهرهء کافی از آن میبرند؟به این ترتیب،پژوهش حاضر در پی پاسخگویی به این مسئله است که دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان در مقایسه با دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه شیراز تا چه میزان از شبکهء اینترنت در جهت رفع نیازهای اطلاعاتیشان استفاده میکنند و آیا مسائل و مشکلات موجود در استفاده از اینترنت در دو دانشگاه وضعیت مشابهی دارد یا اینکه یکی از آنها توانسته است برخی از مسائل را به نحوی حل کند.
1-آیا بین میزان استفادهء دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان و دانشگاه شیراز در،استفاده از منابع و خدمات اینترنت در تأمین نیازهای اطلاعاتیشان تفاوت وجود دارد؟ در استفاده از اینترنت از طریق 8 گویه(پست الکترونیکی،وبسایت،موتورهای جستجو، وبلاگ،گروههای مباحثه پایگاه اطلاعاتی، پروتکل انتقال فایل و گروههای خبری)بر روی یک پیوستار 6 قسمتی از عدم استفاده تا استفادهء خیلی زیادسنجیده شده است.
مقایسهء میانگین میزان تأمین نیازمندیهای اطلاعاتی از طریق اینترنت بر حسب دانشگاه محل تحصیل (به تصویر صفحه مراجعه شود) 2-آیا بین خصوصیات فردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی در دانشاه اصفهان و دانشاه شیراز(جنس،مقطع تحصیلی،دانشکده،توانایی استفاده از اینترنت و مهارت در زبان انگلیسی)و میزان استفادهء آنها از خدمات اینترنت در تأمین نیازهای اطلاعاتی رابطهء معنیداری وجود دارد؟ در این قسمت،با استفاده از آمار استنباطی تی-تست و تحلیل واریانس دوطرفه،مشخص شده است که کدام یک از خصوصیات فردی دانشجویان شامل(جنسیت،دانشگاه محل تحصیل،دانشکده،مقطع تحصیلی،مهارت در درک زبان انگلیسی،آموزش مهارت استفاده از اینترنت)در میزان استفاده از خدمات اینترنت در تأمین نیازهای اطلاعاتی دانشجویان تأثیر دارد."