خلاصه ماشینی:
"قرآن کتاب تاریخ و یا داستان نیست هرچند که از مادههای تاریخی و داستانها برای اغراض هدایتی و عبرتگرایانه،با شیواترین و رساترین بیان و بدیعترین اسلوب استفاده کرده است که آیه شریفه «لقد کان عبره لأولی الالباب ما کان حدیثا یفتری و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شیء و هدی و رحمه لقوم یومنون»3 «و در سرگذشت آنها عبرتی برای صاحبان اندیشه بود.
92برخی این واژه را از زبان سامی04و برخی از زبان عبری Mashal و حبشی Mesl و Mesale میدانند13در کتب وجوه و نظائر معانی چون روشها؛مانند عبرت؛عذاب23سنن و صفت33برای آن لحاظ شده است لذا باید معنای داستان را نیز به آن افزود مانند«ان مثل عیسی عند الله کمثل آدم خلقه من تراب ثم قاله که کن فیکون»43 «مثل عیسی نزد خدا همچون آدم است که او را از خاک آفریده و سپس به او فرمود موجود باش.
بنابراین قصص شامل وقایع حاضر مانند حدیث و رویدادهای آینده مانند نبرد ایران و روم نمیشود و قصه گفتن قرآنی یعنی پی گرفتن اخبار گذشتگان و این در بیان قرآن کریم نیز تصریح شده است که: «لقد کان فی قصصهم عبره لاولی الالباب ما کان حدیثا یفتری و لکن تصدیق الذی بین یدیه و تفصیل کل شی و هدی و رحمه لقوم یؤمنون» 83 «در سرگذشت آنها درس عبرتی برای صاحبان اندیشه بود اینها داستان دروغین نبود بلکه(وحی آسمانی است)هماهنگ است با آنچه پیش روی او از کتب آسمانی پیشین قرار دارد و شرح هر چیزی(که پایه سعادت انسان است)؛و هدایت و رحمتی است برای گروهی که ایمان میآورند."