چکیده:
خلق و به معنای خود و صفت نفسانی که منشأ رفتار نیک و بد آدمی است،آمده است.پرسش مهم این است که آیا این صفت نفسانی خود منشأ ذاتی دارد؟بدین معنی که از ساختار درونی انسان سرچشمه میگیرد تا هر کاری انجام میدهد نمودی از صفات درونی و ساختار باطنی وی باشد و در واقع چهرهء درونی خود را آشکار میسازد و مقهور ساخت باطنی خود است در این صورت تربیت چه نقشی میتواند ایفا کند؟تعالیم انبیاء چه تأثیری میتوانند داشته باشند؟آیا صفات نفسانی اکتسابی و تغییرپذیر بوده و اساسا بر اثر تربیت خانواده و جامعه و پیروی از عادات موروثی حاصل گشته و در نتیجه قابل تبدیل هستند؟همچنین حسن و قبح عقلی و فعل و فاعلی و نقش فطرت و عقل و بهطور اجمالی مبانی اخلاق و ایمان در قرآن چگونه است؟ این پرسشها و پرسشهای دیگری در این زمینه را با حضرت آیت الله محمد هادی معرفت از اساتید مبرز و نامی حوزه در میان گذاشتیم.این گفتوگو را باهم میخوانیم.
خلاصه ماشینی:
"پرسش مهم این است که آیا این صفت نفسانی خود منشأ ذاتی دارد؟بدین معنی که از ساختار درونی انسان سرچشمه میگیرد تا هر کاری انجام میدهد نمودی از صفات درونی و ساختار باطنی وی باشد و در واقع چهرهء درونی خود را آشکار میسازد و مقهور ساخت باطنی خود است در این صورت تربیت چه نقشی میتواند ایفا کند؟تعالیم انبیاء چه تأثیری میتوانند داشته باشند؟آیا صفات نفسانی اکتسابی و تغییرپذیر بوده و اساسا بر اثر تربیت خانواده و جامعه و پیروی از عادات موروثی حاصل گشته و در نتیجه قابل تبدیل هستند؟همچنین حسن و قبح عقلی و فعل و فاعلی و نقش فطرت و عقل و بهطور اجمالی مبانی اخلاق و ایمان در قرآن چگونه است؟ این پرسشها و پرسشهای دیگری در این زمینه را با حضرت آیت الله محمد هادی معرفت از اساتید مبرز و نامی حوزه در میان گذاشتیم.
جامعهء بیایمان از دیدگاه قرآنجامعهء کوردلان است لذا جامعهای که بینش و اندیشه بر آن حاکم باشد از ایمان به خدا با دل و جان استقبال میکند که« من خشی الرحمن بالغیب و جاء بقلب منیب »و ازاینرو سلامت قلب حاکی از بیداری فطرت و بینش عقل است و آدمی را به سوی حق راه میبرد و به علاوه که اسلام علم و دانش را مایهء بینش فطری دانسته که حس حقگرایی را در انسان برمیانگیزد و این دانشمندانند که حقیقت را یافته و به سوی حضرت حق رهسپار میباشند و در همین حرکت به سوی حق شرف و کرامت انسانی و تمامی صفات عالیه را همراه دارند که« و یری الذین اوتوا العلم الذی انزل الیک من ربک هو الحق و یهدی الی صراط العزیز الحمید »و یا« انما یخشی الله من عباده العلماء »و آیات فراوان دیگری که دانشمندان را در صف مقدم دینباوران قرار دادهاند."