چکیده:
شاکلهء سیاستگذاریها و اقدامات ملی و یا بینالمللی در قبال بحرانها و دشواریهای اجتماعی اساسا بر این فرض مبنایی استوار است که دولتها به عنوان نقطهء ثقل و بازیگر اصلی عرصهء پاسخدهی به چنین آسیبهایی از اراده و همچنین توانمندی لازم در جهت رفع معضلات ایجادشده برخوردار هستند و یا حداقل در روند تحقق آن گامهای مؤثری را برمیدارند.تحت حاکمیت چنین انگارههایی است که اغلب برنامهریزیها بر مبنای شناسایی زمینههای بروز آسیب مورد نظر در اجتماع تحت حاکمیت دولت،تنظیم میشوند و توجه اندکی به بسترهای بروز اینگونه مشکلات در ارتباط با بدنهء دولت میگردد.در سطح برخی از جوامع کمتر توسعهیافته،حاکمیت گونههای به ظاهر متفاوت ولیکن عمیقا مشابه نظامهای بستهء سنتی،مانع از رسوخ کامل اندیشههای حقوق بشری به بدنه سیاستگذاریها گردیده است.در این جوامع در کنار بدنه ضعیف و ناکارآمد اقتصادی،زمینههای رشد و اعتلای اجتماعی و فرهنگی نیز از اقشار وسیعی سلب گردیده و با اتخاذ سیاستهای فاقد اعتبار علمی و شواهد تجربی، گسست قابل ملاحظهای میان برنامهها با واقعیتهای اجتماعی ایجاد شده است. در این وضعیت،نظام سیاسی و به تبع آن ساختار حقوقی،زمینههای بروز رفتارهای آسیبرسان نسبت به اطفال و نوجوانان را مهیا نموده و بعضا خود به عنوان بخشی از فرایند آزار کودکان و نوجوانان عمل مینماید.
خلاصه ماشینی:
"دشواریهای اجتماعی اساسا بر این فرض مبنایی استوار است که دولتها به
به اطفال و نوجوانان گردیده و یا خود به بخشی از فرایند آزار کودکان مبدل
کودکان سازمان ملل متحد،در جهت مقابله با ابعاد گوناگون سوءاستفاده از کودکان،وظایف متعددی از جمله:«تصویب و اجرای قوانین با موضوع حقوق و
و همهجانبه این پدیده به عنوان یک آسیب و کجروی اجتماعی است.
نحوی با مسئله حمایت از کودکان پیوند دارد را به این شرح بیان داشته است:
ارتکاب رفتارهای آزاردهنده علیه کودکان و نوجوانان است.
این موارد در دو طبقهبندی کلی قابل بررسی و ارزیابی هستند:الف-مشروعیت مطلق رفتار آزاردهنده؛(عدم کیفر شخص آزارگر)
(همچون مشروعیت بخشی به تنبیه بدنی کودک که در سطحی دیگر خود منجر به
خواهد داد که کودک شخص مستقلی است که میتواند برای خود احترامی کامل
گردیده است:«ابوین حق تنبیه طفل خود را دارند ولی به استناد به این امر
در پیشنویس اولیه لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان این امر مورد توجه
به نظام فرهنگی قبایل ساکن در کشور است از مداخله در این امر پرهیز کرده،
که این رقم 8 برابر بیشتر از اعدام کودکان در هر کشور دیگری است.
org (سایت رسمی سازمان عفو بینالملل) در نظام حقوقی ایران،معیار بلوغ شرعی برای تفکیک دوران کودکی از
0121 قانون مدنی)به این ترتیب طیف گستردهای از کودکان و نوجوانان از نظر
جرائم کودکان و نوجوانان بهویژه اعمال مجازاتهای بدنی نسبت به ایشان،
کودکآزاری توسط مراجع قانونی تنها به اعمال مجازاتهای بدنی نسبت به
ششم،اجلاسیه سوم-تصویب اصلاحات کمیسیون در خصوص طرح حمایت از کودکان و نوجوانان(جهت تأمین نظر شورای محترم نگهبان)"