خلاصه ماشینی:
"آقای جزیزاده معلم هنر ما بود و از معدود معلمهایی است که بعد از گذشت این همه سال نامش را به خوبی به یاد دارم.
«از سال دوم دانشجویی در بیرون از دانشکده شروع به کار کردم و این تقریبا امر مرسومی میان اغلب دانشجویان بود.
آرم آن را هم ممیز طراحی کرد که همان عدد 24 بود(8431)،در اینجا معصومی یک فیلم انیمیشن تبلیغاتی برای شرکت مینو ساخت و من اولین بار با پدیده فیلم انیمیشن از نزدیک آشنا شدم و این برای من بسیار جذاب بود.
سومین کتابی که برای این منظور به فرشید مثقالی سپرده شد،کتاب ماهی سیاه کوچولو نوشته صمد بهرنگی بود که در بیینال تصویرگری بلونیا جایزه اول و در بیینال براتیسلاوا مانسیون افتخار کسب کرد(8431).
بعد از این آدمهای زیادی به کانون پیوستند یا برای آن کار کردند:سیروس طاهباز،بهرام بیضایی،ممیز،کیارستمی،احمد رضا احمدی، سهراب شهید ثالث،امیر نادری،آراپیک باغدارسیان،علی اکبر صادقی،نفسیه ریاحی،زرین کلک،پرویز دوایی و...
او هم تجربهای چندانی در این حوزه نداشت و پیش از آن در شرکت تبلیغاتی نگاره در طراحی پوستر و ساخت تیراژ فیلم با شیروانلو همکاری میکرد و تعدادی فیلم تبلیغاتی هم ساخته بود.
با آراپیک نشستیم و فریم به فریم فیلمها را با ذرهبین به دقت نگاه کردیم،به این ترتیب بود که شیوه طراحی حرکتها را فهمیدیم و اطلاعاتی درباره طلق و کاغذ و میز انیمیشن و سایر وسایل کار و برخی از تکنیکها را از طریق کتابهایی که به دستمان میرسید کسب کردیم.
» در طی چهار سالی که فرانسه بودم،اغلب نقاشی و مجسمه کار کردم و نمایشگاهی هم از آنها در فرانسه برپا کردم؛فرشید مثقالی در طی اقامت خود در فرانسه،رابطهاش با ایران قطع نشد و در رفت و آمد بود."