خلاصه ماشینی:
"» آنچه منوچهر انور و مهدی رضا قلیزاده بیان میکنند شیوهای است که در چاپ پارچههای قلمکار و چیت استفاده میشود.
او میگوید:«سید علی نقاش باشی،به ذوق خود چند قالب تصویری و تزئینی را کنار هم روی یک کاغذ چاپ میکرده است و سپس تصاویر حاصله (به تصویر صفحه مراجعه شود) زن قلیان به دست 32*5/9 سانتیمتر.
هرچند میتوان احتمال داد که منبع الهام سید علی نقاش باشی برای طراحی این تصاویر، تصاویر چاپ سنگی بوده است.
شیوه بیان هنری،که در اواخر دوره قاجار مرسوم بود،بعد از فوت سید علی نقاش باشی فراموش میشود و تا اوایل دهه چهل شمسی همچنان ناشناخته باقی میماند،یعنی زمانی که مهدی رضا قلیزاده،برای انجام پارهای از پژوهشهای میدانی درباره اصطلاحات و گویشهای اقوام مختتلف به شهرها،روستاها و قریههای گوناگون سفر میکند.
مرحوم مرتضی ممیز،طراحی تقویم را با تلقیق تصاویر عیدی سازی و نقوش قلمکار و با تصویر جدید خلق میکند که برای طراحی این تقویم دیواری استفاده میشود.
از آنجا که این (به تصویر صفحه مراجعه شود) خدمه در حال روشن کردن سماور5/42*5/51 سانتیمتر تصاویر یاد آور داستانهای عامیانه بودند،عناوین هم غالبا به داستانهای معروفی مانند امیر ارسلان نامدار،ابو مسلم نامه و...
چه بسیار هنرمندانی که در تنهایی خود برای مردم هنر آفرینی کردند و تاکنون حتا نشانی از آنها و هنرشان وجود ندارد!در پایان لازم میدانم سپاسگزار آقایان منوچهر انور،رویین پاکباز،مهدی رضا قلیزاده، سید محمد علمدار و فرشید مثقالی باشم که اطلاعاتشان را صمیمانه در اختیارم گذاشتند و در انجام این پژوهش یاری رسانم بودند."