خلاصه ماشینی:
"غالبا طراح در مسیر کار اجراییاش به شکلهای متفاوتی برای ترسیم از پیکره موجودات و انسان ترغیب شده است.
برای فهم دقیقتر از شاخههایی که از طراحی فیگوراتیو منتج میشود،نیاز به درک تعابیر اجتماعی از مفهوم هویت انسان معاصر است.
طراحی از پیکره انسان هر چند سنت ترسیم آرمانی از پیکره انسان را میتوان در گذشته تمام ملل به شکلی مشاهده نمود،اما نه فقط تمام گرایشهای معاصر طراحی،بلکه آن دسته از آثار طراحان که فیگورهاشان ارجاعی دارند به پیشینه تاریخی(به فیگورهای شماتیک اساطیری)، همه خوانشی است از منظر جهان معاصر و روایت تازهای از گذشته.
اما آنچه از این زمانه با جوهره طراحی معاصر خوانا شد،یادداشتهای ترسیمی نقاشان و مجسمهسازانی است که غالبا به نیت اتود و پیشطرح،جهت اجرای کار اصلی انجام گرفته اند.
تمام فیگورهای از شکل افتاده در گرایشهای معاصر ریشه در بیان این به هم ریختگی و هویت چندپاره انسان دارد که فلسفه علوم انسانی و خاصه دانش روانشناسی کوشیده است دلایل آن را نشان دهد.
در قرن بیستم پیکره موجودات خیالی،که در پیشینه تاریخی هر قومی یافتنی بود،به هویت انسان نسبت داده شد و رفتهرفته در این مسیر به فیگورهای عروسکی منتهی شد که در ژانر انیمیشن در هنرهای تصویری به حرکت درآمد،تا بیان استعاری رفتار بازیگوشانه و گاهی مضحک آدمها را در قاموس روابط اجتماعی و حتا سیاسی شود.
اما این که به اتکای کدام یک میتوان روش اجرایی خود را پیش برد و در پی آن باشیم که روشی را از دیگری بهتر بدانیم بحث دیگری است."