خلاصه ماشینی:
"مؤسسه انتشارات فرانکلین،که از 6331 مسؤولیت نوسازی کتابهای درسی را بر عهده گرفته بود،با بهرهوری از تلاشهای این هنرمند برجسته،به همراه تلاشهای محمود جوادیپور، افضل الدین آذربد و تا اندازهای محسن دولو و لیلی تقیپور و جستجو در راهیابی اصول زیباییشناسی در تصویرگری و کتابسازی،آثاری پدید آورد که از هر نظر با مجموعه کتابهای درسی سالهای پیشین،از تفاوتی آشکار برخوردار است.
زمان زمانی،مانند محمود جوادیپور خطوط نرم و لغزنده را که بازمانده خطوط پیرامونی در دورههای گوناگون نگارگری بود،کنار گذارد و با طراحیهای توانمند و بسیار نزدیک به واقعگرایی محض و با ویژگیهای کودکپسند،به خلق آثار درخشان و پرجنب و جوش روی آورد که اوجشان را باید در تصویرگری کتابهای تاریخ برای سالهای پنجم و ششم دبستان در سالهای نخست دهه چهل یافت.
این همکاری تا پایان دوره بازسازی کتابهای درسی توسط مؤسسه فرانکلین در 6431،با ارتباطی تنگاتنگ و اثر گرفته از یکدیگر اداه یافت،تا آنکه در تدوین کتابهای هفده جلدی فرهنگنامه کودکان و نوجوانان،نوشته برتا موریس پارکر، در 6431،بار دیگر به خلق تصویرهایی زیبا و کار گروهی گسترده با تلاشهای زمان زمانی،نور الدین زرینکلک،آراپیک باغداساریان، لئونی تاشچیان،عزیز الله پایان طبری،احمد صنعتی و فرشته پرویزی انجامید.
هرچند یادگارهای ارزشمند او برای کودکان و نوجوانان ایرانی از جایگاهی تاریخی برخوردار است،اما به کارگیری تجربههای این هنرمند بزرگ در کارگاههای تصویرگری کتابهای کودکان امروز،چشماندازی بایسته و ضروری به شمار میرود و دوری او از جهان کودکان و تصویرگران ایرانی،بخشی از خلأ ناخوشایندی است که پرویز کلانتری از آن به عنوان گسست تاریخی در میان نسل امروز و گذشته یاد میکند."