خلاصه ماشینی:
"خانه با وجود فضایی کوچک در بطن خود بزرگیای از آرامش را به همراه دارد و زیباییای که در میانهی هال خانه با سقفی باز و آسمانی که فرش خانه را تر میکند و نور ستارگانی که پنجرههای اطراف را جلوهای دوچندان میبخشد،هر هنرمند حساسی مانند سوسن ورجاوند وسوسه میکند تا نه فقط یک بار بلکه در حدود پانزده سال به ترسیم گوشهگوشهی آن بپردازد.
1-آیا میتوان گرایش به جهانی شدن را به تمامی هنرمندان ایرانی تعمیم داد؟نگارنده براساس کدام آمار و تحقیق به این نتیجه رسیده که تمامی هنرمندان ایرانی بدون هیچ استثنایی دچار آن شدهاند؟ 2-منظور از هنرمند اینجایی-که بارها در متن تکرار شده-چیست؟در مقابل هنرمند اینجایی-حتما هنرمند آنجایی قرار دارد!پس مرزبندی در تقسیمبندی هنرمند چه هدفی را دنبال میکند؟آیا اصولا چنین مرزبندیهایی در جهان امروز و به ویژه در هنر امروز جایگاهی دارند؟برای مثال،مارک شاگال،که در روسیه،فرانسه و امریکا سیر تکاملی خود را طی کرده،هنرمند کجایی(اینجایی یا آنجایی)محسوب میشود؟در این دستهبندی جایگاه وی کجاست؟مثالی که برای بسیاری از هنرمندان قابل تعمیم است."