خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) [مباحث نظری] امتداد و بررسی آن در معرفت شیء و شیء هنری عباس اکبری مقاله پیشرو میکوشد تا باد یادآوری موضوع معرفت اشیا نزد دکارت و توضیح و بیان نظریات او درباره مسأله امتداد بهعنوان ماهیت اشیاء و تعمیم آن به حوزه اشیای هنری،از طریق مقایسه با آرای ارسطو،به ماهیت شیء هنری و ادراک آن،نظر بیفکند.
حال این سؤال برای ما مطرح است که آیا میتوان در صورت پذیرش تعریف دکارت در خصوص ماهیت اشیا آن را به اشیای هنری مثلا یک مجسمه تعمیم داد.
در این خصوص آرای ارسطو به واسطه اهمیتی که در موضوع نوشتار ما دارد،حایز اهمیت است؛چون وی در مطالب خود بخشهایی را به مبحث ماهیت ماده و ارتباط آن با صورت آن اختصاص داده؛یعنی همان چیزهایی که در معرفت اشیا، خصوصا شیء هنری،کارآمد است.
آیا جز این است که در این حالت،حقیقت کاغذ (به تصویر صفحه مراجعه شود) به صورت آن بوده،نه مادی آن؟آیا جز این است که معرفت ما در آن شکل خاص کاغذ بهعنوان شیء برنده است؟ مطالعه موردی حال باتوجه به توضیحات فوق به مصادیق امتداد در آثار هنری میپردازیم.
اما آیا در نقاشی،امتداد در فضا اتفاق میافتد؟آیا در همه سبکهای نقاشی،برای مثال امتداد یک میز در سبک رئال،در صورت دارا بودن پرسپکتیو،با امتداد همین موضوع در سبک کوبیسم یکسان است؟به این ترتیب برای جلوگیری از اطاله کلام و از سویی بیان آنچه در این نوشتار با آن شروع کردیم،یعنی هنر مجسمهسازی(مثال مجسمه مومی)،آثار دو تن از مجسمهسازان معاصر را که نمونه بارزی از هوشمندی و توجه آنان به این مسأله است،معرفی میکنیم."