خلاصه ماشینی:
"تندیس سهراب سپهری داریوش اسدی کیارس (به تصویر صفحه مراجعه شود) علی رغم پیشآمد علائم ظهور تمدن جدید غرب،با تمام وجوه،در فرهنگ هشتاد ساله ایران مدرن،هیچگاه در این کشور به هیچیک از هنرمندان ایرانی یک نگاه کلینیکی نشده است و هرگاه خواسته شد پیرامون حیات فردی و علوم رفتاری هنرمندان مطلبی نوشته شود،سنتگرایان آن را بو کردن خشتک هنرمند دانستهاند.
بعدتر هم،که در ابتدای دهه 04 متوجه شد،خریداران تابلوهای یک هنرمند به دنبال رنگاند،با معرفتی که از رنگسازی چینیان آموخته بود،رو به رنگهایی آورد که موندریان استفاده میکرد و ناخودآگاه نشان میداد که یک عارف و یک صوفی با فروتنی خاص در حال کشیدن جهان درون خود است و گویی که هیچ کاری به شمایلهای بیرون از تابلو ندارد.
تونالیته همه پردههای نقاشی او،در همه هفت دوره کاریاش،خاکستری است و رنگ خاکستری معرف بر هیچ بودن جهان است و این هیچ همان رسیدن به عالم ذن نزد بوداییان بود.
سپهری، پیش از آنکه از این جهان برود،هفت دوره شعر خود را(به عدد باز شدن هفت چاکرا)گرد آورده بود و در هشت کتاب به این نتیجه رسیده بود،حالا که این هفت مرحله طی شده است،دانستهام:ما هیچ،ما نگاه!و اسم آخرین کتاب خود را،که در حقیقت،اولین کتاب جانش بود،این گذاشت.
در ادامه همان آکریلیک روی بوم است؛با این تفاوت که رنگ مکعبها،با اینکه روی هم،در پسزمینه خاکستری،قرار گرفتهاند،رنگهای هم را به اصطلاح خراب نکردهاند(برای دیدن این دوره نگاه کنید به کتاب:سهراب سپهری شاعر،نقاش،چاپ امیرکبیر)."