خلاصه ماشینی:
"اردشیر به شدت از دنیای درونی خود محافظت میکرد و متوجه بود که آن سرمایه رایگانی که بدو داده شده مورد حسادت کوتهاندیشان است و او رندانه باید به گونهای زندگی کند که کسانی ناهنجار یا شرایطی ناگوار نتوانند آن جوشش درونی را خدشهدار کنند و بدان روند طبیعی خلاق آسیب برسانند.
حدود پنجاه منوی رستورانهای مهم پاریس و نیویورک که اردشیر هنگام صرف غذا در جاهای خالی رنگارنگ اعلای منوها،طرح کشیده و یادداشتهای دوستانهای هم نوشته شاید هنوز هم در بایگانی آثار دوست از دست رفتهام علیرضا اسپهبد باقی مانده باشد که یک روز هنگام صرف چلوک،علیرضا آنها را به من نشان داد و چه دنیای غریبی در آنهاست از هوش و ظرافت و طعن و طنز نسبت به آدمهای زمانه و وقایع روزگار،که این نوع اسناد و نوشتههای خصوصی روزی منتشر شود-که امیدوارم بشود- چهرهای شگرف از آدمهای هشیار و جسور نسل ما پیش چشم میآید که تازگی دارد و حیرتزاست و برداشت جدید بر تلقیهای پر سؤتفاهم پارهای معاصران و معاندان خط بطلان خواهد کشید.
بدیهی است که آن ایام کتاب معتبر دیگری-که دهسال پیش در آلمان دیدم از یک نویسنده امریکائی که اسمش یادم نیست- هنوز نوشته نشده بود که نشان میداد بزرگترین هنرمندان تجسمی قرن بیستم اروپا و امریکایی،به تکرار یا تقلید ماسکها و فیگورهای افریقایی مبادرت کرده و تعداد انگشت شماری از آن نامآوران،از حد بازسازی آن آثار شگفتیآور فراتر رفته و اندکی بر آن آموزههای مشق کرده،افزودهاند."