خلاصه ماشینی:
"هرچند تا یکی دو سال بعد از آمدن کلاسهای هنرهای زیبا از مسجد مروی به دانشگاه،هنوز استاد حیدریان دانشجویان را وادار به زغالکشی از روی مجسمههای میکل آنژ و طبیعتنگاری از روی وقایعنگاریهای استاد خود- کمال الملک-میکرد،اما یک مهم قابل انکار نبود و آن اینکه مهمترین سرمنشأ هنر مدرن جهان در همین زیرزمین و در میان دانشجویان داشت دیده،خوانده و مطرح میشد؛چون جدا از استادانی که همه دستآموخته کمال الملک بودند،معلمینی فرنگی هم جزو استادان این دانشکده شدند.
یحیی دولتشاهی،از شاگردان مهم کمال الملک،میگفت:«استاد کمال الملک بر این باور بود که باید از تخیل در نقاشی دوری جست،و همواره به ما میگفتند،هنگامی که-برای مثال-مشغول نقاشی انسان هستید و رنگ ابرو و پیشانی را ریختهاید و میخواهید آنها را باهم تلفیق کنید و،در حقیقت،رنگها را در هم محو نماید،اگر مدل از جای برخاست،شما نیز قلم را زمین بگذارید،چرا که خصوصیات مدل آن نیست که شما میاندیشید،بلکه آن است که شما در خود مدل میبینید.
اما حضور دو غول دنیا دیده در کنار هم منجر به اختلافاتی شد که باعث گردید چهار روز بعد بهروزان با دلخوری تخت جمشید را ترک کند،هرچند صحنه آخر فیلم را حتا گرفته بود و این آنجایی بود که پرندهای در آب بال بال میزد و تخت جمشید در ابدیتی ساکت،با سنگهای خود به خواب رفته بود، این فیلم آغاز سینمای مستند در ایران بود و یکی از مهمترین فیلمهای مستند ایرانی بود که در جهان شناخته شد."