خلاصه ماشینی:
"[نیمنگاه] گالری گردی سید امیر سقراطی:چرا برگزاری نمایشگاه مهم است؟آیا فروش اثر هنری،محصول این اتفاق فرهنگی است؟آیا برگزاری نمایشگاه،میتواند مفاهیمی نو به دنیای اندوختهها و یافتههای مخاطبین بیفزاید یا فقط عرض اندام هنرمند،در مقام کسیکه آثارش به گنجینه مجموعهداران راه مییابد،قابل توجه و احترام است؟آیا اثر یک هنرمند جوان،در کنار یک هنرمند پیشکسوت-یا یک هنرمند حرفهای-میتواند به یک قیمت خریدوفروش یا ارزیابی شود؟آیا نمایشگاههای گروهی فقط به خاطر اینکه چند هنرمند در کنار یکدیگر حضور مییابند،قابل ارزیابی و نقد هستند یا باید ایده،مفهوم و سوژه خاص و مشترکی را در نمایشگاه به معرض نقد و قضاوت گذاشت؟ملاک ارزشیابی یک اثر در خریدوفروش،قطع بزرگ اثر،آبستره بودن یا نبودن یا همراه شدن با ذائقه خریداران است یا جهانبینی و اندیشههای هنرمند هم ملاک است؟یافتن پاسخ پرسشهای بالا را به شما وامیگذاریم و گالری گردی این شماره را آغاز میکنیم.
همیت افتاق باعث میشود که دچار تردید شویم که آیا آثار این هنرمند نقاشی است یا کاریکاتور یا حتا تصویرسازی؟در آثار نمایشگاه قبلی آفرین ساجدی،طنز و سورئالیسم به شدت به چشم میآمد:ماهیهای بالداری که از کنار زنی میگذرند،در حالی که شاخههای بسیاری روی سر این زن روییده است .
اگر از تابلویی که شباهت بسیاری به نقاشی جنی ساویل با نام میگرنتس داشت و معلوم نبود،چرا در انتخاب نهایی ساجدی به نمایشگاه راه پیدا کرده است،بگذریم،آثار نمایشگاه را بین کاریکاتور و نقاشی سرگردان مییابیم!آفرین ساجدی هنرمندی است که انسانهایش از میان راز و خیال پا به عرصه وجود میگذارند.
سلطانی،یک دهه پیش،با دیدن نقاشیهای جان سالت و دیگر نقاشانی که اتومبیل میکشیدند،به این نوع نقاشی علاقهمند شده،اما آثار به نمایش درآمده در نمایشگاه اخیرش تفاوتهایی یافته است."