خلاصه ماشینی:
"[هنر ارامنه] نقاشان ارمنی در جنبش مدرنیسم ایران* جواد مجابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) خارج از دستور اگرچه بناست از تأثیر نقاشان و تندیسگران نوآور ارمنی در جنبش نقاشی مدرن ایران سخن بگویم،اما به خاطر اهمیتی که بعضی از هنرمندان معمار و نقاشان شیوه کلاسیک در تاریخ هنر معاصر ما دارند،دوستتر دارم،بهعنوان خارج از دستور،از این عزیزان به اشارهای کوتاه سخن بگویم.
همچنین از یوگنیا آفتاندلیانس بگوییم که سالها استاد دانشکده معماری بود و آتلیه آفتاندلیان به پاس زحماتش به نام او نامیده میشد و این معمار همان کسی است که هم تالار رودکی را ساخته و هم حسنیه ارشاد را.
هنرهای تجسمی مدرن ایران دو خاستگاه مهم داشته است: نخست،ایرانیان ارمنی و غیرارمنی که هنرآموختگان مدارس هنری اروپا بودهاند و با سفر یا سکونت در ایران به ارائه و آموزش نقاشی غربی به علاقهمندان و هنرآموزان پرداختهاند.
در این میان باید از ستراک نازاریان و چند تن دیگر یاد کرد که به تدریج از نقاشی حرفهای کاسته و به کارهایی چون مرمت آثار هنری روی آوردهاند که فنی درخور اهمیت است.
و اما دستور یک نقاش جوان ارمنی که در کروپوتکین روسیهزاده شده و در تبریز بزرگ شده بود و تازه آکادمی هنرهای زیبای رم را تمام کرده بود،سال 7331 پیشنهاد کرد که در ایران نیز چون ونیز،بیینال نقاشی دایر شود،و خود او متعهد سامان دادن این کار دشوار شد.
در اینجا میخواهم،خیلی خلاصه به بررسی حال و آثار چند تن از هنرمندان برگزیده نقاش و مجسمهساز ارمنی که سهم مهمی در پیشبرد هنرهای تجسمی مدرن ایران داشتهاند، اشاره کنم: واسپور-سرکیس نازاریان:این نقاش در تبریززاده شده است و در مدرسه سنلویی تهران درس خوانده."