خلاصه ماشینی:
"آنچه ابن مسکویه را از دیگر فلاسفه روزگار خود متمایز میسازد،در کنار اعتبار بسیاری که برای ذهن انسان قائل است،خلاقیت اوست در باب موضوعات اخلاقی همچون تلفیق آراء افلاطون با ارسطو (و دیگر فلاسفه یونان)و تطبیق آن با سنت و قوانین دین اسلام، و امتزاج اخلاق نظری و حکمت عملی.
او با این ادعا که فلاسفهی یونانی تردیدی در یگانگی و وجود خداوند نداشتند از مسائل سازگاری دین با فلسفه اجتناب میورزد و تا آنجا پیش میرود که اشاره میکند یکی دانستن آفریننده با محرک نامتحرک ارسطو برهان و استدلال محکمی در دفاع از آفریننده قابل پذیرش برای اسلام است،زیراصرف ذات بسیار متمایز چنین وجودی مانع از آن میشود که مقولات توصیف متعارف ما معنادار باشند.
ابن مسکویه همراه با الکندی(بند 3)،کلبیون و رواقیون که بدون شک در باب این مسئله بر او مؤثر بودهاند،استدلال میکند که برای آنکه خودمان را با واقعیت سازگار کنیم،باید ماهیت واقعی احساساتمان را درک کنیم(نک: کلبیون؛رواقیون)6برای کشف آنچه که باید انجام دهیم و احساس کنیم، ناگزیر به آنیم که عقل را بکار گیریم،زیرا در غیر اینصورت دستخوش احساسات خود و تاثیرات مختلف بیرون از خود قرار خواهیم گرفت(نک: مرگ)7.
این تأکید بر توانایی ذهن انسان در استفاده از عقل برای کمک به ما در تعیین آنچه که باید انجام دهیم و اینکه ماکیستیم،موجب آن شده است که محمد ارکون(0791)،برجستهترین شارح ابن مسکویه،او را انسان گرا و بخشی از جنبش اومانیستی عمومی زمان خود بخواند."