خلاصه ماشینی:
"جوادی آملی،حسنزاده آملی،مصباح یزدی،ابراهیمی دینانی،سید حسین نصر و حسن سادات مصطفوی هنوز هستند، اما در روزگاری دیگر و در نبود این آخرین بازماندگان،آیا آنگونه زیستن و اندیشیدن به خاطره و رویایی تلخ-شیرین بدل نخواهد شد؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) مرد آفاق معنا هنوز از نسل فرهیخته حکیمان سنتی،چند تنی در روزگار ما هستند، اما حکیم آشتیانی در گذشته ما از ویژگیهایی برخوردار بود که او را از این اقران خود-و نیز از فلسفهدانان و فلسفهگویان زمانه ما در میراث اسلامی-ممتاز میکند.
در روزگاری که کتابهای در دسترس این دو رشته اندک شمار و نایاب و اندیشههای عرفانی و فلسفی منزوی و ناشناخته بود،سید جلال با«عشقی حیرتانگیز» (نک:سید حسین نصر،خرد جاودان:جشن نامه استاد سید جلال الدین آشتیانی)به کار بازپیرایی و تصحیح و چاپ ذخایر ارجمند ایران و اسلام پرداخت و چنان در این کار پیش رفت و استقامت ورزید و بالید که ناآگاهان به این دو جریان مهم اندیشه اسلامی را آگاهی بخشید و نامه عارفان و فیلسوفان ایران و اسلام بهویژه مکتب حکمت متعالیه را به گوش غربیان و بیگانگان نیز رساند و از این راه بلند آوازه ساخت.
مرحوم آشتیانی در این عرصه نیز صاحب شأن و امتیاز شمرده میشود و در تمامی آثار خود همواره بهگونهای یکه از نقل این سنت شفاهی در شرح مفاهیم فلسفی و عرفانی بهره میجوید.
سید جلال الدین آشتیانی از این رکن لازم مقام شرح در سنت فلسفی و عرفانی ما به خوبی بهرهمند بود و سیر مباحث را در روند تاریخی و نیز فکری خود دنبال میکرد.
حقیقت این است که برای آموختن بسیاری از مفاهیم فلسفی و عرفانی ما باید زبان آن را نیز آموخت و این بخش خود جزو فرایند آموزش عرفان و فلسفه به شمار میآید."