خلاصه ماشینی:
"به نظر میآید سارتر همسو با عدهای از فیلسوفان همچون ماکیاول و هابز،انسان را موجودی میداند که ماهیتا میل به«بشر»دارد،چرا که در«نقد خرد دیالکتیکی»مینویسد:«در حقیقت،هیچ موجودی-نه درندگان و نه میکروبها-نمیتواند برای بشر،مخوفتر و وحشتناکتر از آن نوعی باشد که هوشمند،گوشتخوار و سنگدل است؛نوعی که دارای فهم است و میتواند هوش آدمی را نقش بر آب کند؛نوعی که هدفش دقیقا تخریب بشر است.
»1 به اعتقاد سارتر بشر برای رفع نیازهایش تلاش میکند اما چون امکانات محدود است و همیشه«کمبود»وجود دارد،از اینرو«دیگری»برای«من»مسئلهساز است.
احیا و اضطراب هر شخص،مادامی که قبیلهای به وجود میآید به شکلگیری اعضایش منتج میشود،چنانکه کمبود و قحطی به شکل«پراکسیس»انسانی بر قبیلهای دیگر مستولی میشود و در نزاع،خطر ساده کمبود نیست که هر دشمنی میخواهد دیگری از بین برود،بلکه خود«پراکسیس» است که در جهت منافع ضدبشر خیانت میکند.
زمانی که نقد خرد دیالکتیکی را مینویسد(7691)،معتقد است که دیگری، ساختار اجتماعی است،از خود بیگانگی که تجربه اجتماعی باید مشخص کند،اما این آخرین مرحله سیر روشنفکری او نبود."