خلاصه ماشینی:
"مطالعه این کتاب سؤالاتی از این دست را مطرح میکند: اگر سنت تحلیلی که ریکور آن را«اندیشه از بیرون» میخواند اینچنین اهمیت دارد،این سؤال مطرح میشود که چرا در این کتاب تفاسیر وی از فلسفه تحلیلی بیشتر جنبه منفی دارد تا مثبت؟چرا وی همواره بر آن است تا نشان دهد فلسفه تحلیلی باتوجه به مبحث فهم خود،از کفایت لازم برخوردار نیست؟آیا قرائت دوباره از پدیدار جسمانی قبلا توسط مارسل کسی که ریکور همواره وی را بهعنوان استاد خود در نظر داشت،بیان نشده بود؟آیا گابریل مارسل بدن را بر حسب راز-که در آن تمایز امر درونی و بیرونی معنایش را از دست میدهد-در نمییابد؟آیا فهم عمیقتری از مفهوم خود به مثابه دیگری باتوجه به تغییر مسیر تفسیر ریکور از تمایز میان راز و مسئله در اندیشه مارسل،قابل حصول است؟ در این مقاله برآنیم تا نشان دهیم،ارتباط جدی میان اندیشه مارسل و خود به مثابه دیگری در تفکر ریکور وجود دارد.
آثار فوقالذکر همگی بر این نکته صحه میگذارند که نسبت میان راز و مسئله میباید بر حسب دیالکتیک میان تفکر اولیه و تفکر ثانویه مورد فهم قرار گیرد.
به نظر ریکور این دیالکتیک تعالی یابنده،اساسیترین مولفه شیوه اندیشه مارسل است که وی با حمله «درباره راز وجود شناختی»آن را بیان داشته است.
در این معنا تمام نظامهای متافیزیکی،تفکر هستند و وجود شرط واقعی تأمل است ریکور در کتاب«گابریل مارسل و کارل یاسپرس»تفکر را بر حسب«فاهمه»کانتی تفسیر میکند: به نظر میرسد تفکر اولیه،پیش شرط اعتبار معرفت عینی در یک سوژه غیرشخصی باشد که از آن شرط جسمانیت و اجتماعی بودن حذف شده است."