خلاصه ماشینی:
"تغییری که براساس آن تز و آنتیتز و سنتز ارائه میشود و در واقع یک جور حرکت به سمت ایدهآلیسم مطلق است که در آن ترکیب سوژه و ابژه،روح با یک سوژه در سطح بالاتر را تولید میکند و به این طریق هم کسانی که به سراغ هگل رفتهاند از جمله مارکوزه و به همین علت هم کسانی که به سراغ هگل رفتهاند از جمله مارکوزه یا تیلور سعی کردهاند آن قسمت«متافیزیکی»یا«مطلقگرای»هگل را قیچی کنند و فصلهای آخر پدیدارشناسی را کنار بزنند و بعد هم خود پدیدارشناسی را در تقابل با کتاب علم منطق برجسته کنند و به نوعی سعی کنند که یک هگل تاریخیگرا بیرون بکشند.
این اتفاقا به نظر من در تقابل قرار میگیرد(برای خود من)با تحلیلی که استنلی روزن در کتاب هگل خود ارائه میداد که درست برعکس،تأکید را بر بحثهای منطقی و مفهومی گذاشته بود و سعی میکرد نشان دهد که هگل در جریان دفاع از عقلگرایی است و نجات مفهوم عقل و پاسخ دادن به پارادوکسهایی و ویتگنشتاین،قادر به حل آن نبوده است.
ما مخصوصا آن مقاله«لاکن در چه نقطهای هگلی است»را اضافه کردیم تا روشن شود که اتفاقا دوره سوم لاکان که مفهوم امر واقعی بهعنوان یک شکاف در دل واقعیت نمادین مطرح میشود و نشان داده میشود اصلا میل دیگری هم دچار فقدان است و در نتیجه خود دیگری بزرگ و خود حوزه نمادین هم بهمعنای انتولوژیک وجود ندارند،همان چیزی است که اتفاقا خیلی خواناست با دیالکتیک امر منفی در هگل و ناقص بودن یا شکاف خرده بودن خود امر مطلق و ارتباطی که بین امر مطلق و سوژه برقرار است."