خلاصه ماشینی:
"توسعه دانش انسانی(شامل دانش جامعه شناختی)درون چنین پیکربندیهایی جای میگیرند و یک جنبه از توسعه کلیشان را شکل میدهند: بنابراین رابطه حل ناشدنی است بین تئوری دانش و جامعهشناسی فرآیندهای دانش الیاس.
او معتقد است فهم مفاهیمی مثل فرد و جامعه به صورت منفرد قابل تصور نیست و تنها زمانی میتوان آنها را به درستی دریافت که بتوان انسانها را در مجموعه بهم وابسته و درون روابط متقابل دید.
در این مضمون دستاورد فرآیند متمدن شدن را در عبارات تلفیق بینشهای روانشناسی فرویدی و جامعهشناسی تاریخی فرآیندهای بلندمدت توسعه میتوان دید.
الیاس تشخیص که توالی یا«مرحلهبندی» در چنین فرآیندهای توسعهای باید با انتقالهای بلندمدت در الگوهای اجتماعی شدن و شکلگیری شخصیت ارتباط داشته باشد:در این معنا که«طبیعت انسان»تاریخ دارد.
باتوجه به اینکه هر جامعه درجه معینی از فاصلهگیری و درگیری را امکانپذیر میسازد که پایه نوع علوم و دستاوردهایی است که به دست میآورد،در نتیجه مراحل توسعه یک جامعه را میتوان از طرق زیر تعیین کرد: 1)از طریق گستره شانس کنترل بر زنجیره فرا انسانی وقایع که چیزی است که گاهی ما به شیوهای بیربط به آنها بهعنوان«پدیدههای طبیعی»اشاره میکنیم.
مهمترین آثار الیاس که اکنون مورد توجه قرار دارند بیشتر کارهای تجربی است که اتفاقا الیاس در مراحل ابتدایی کارش نگاشته است کتابشناسی نوربرت الیاس فرآیند تمدن گستری:تتبعاتی در ژنتیک اجتماعی و ژنتیک روانی ( the civillzing process:"(2000 sociogenetic and psychogenetic investigations",oxford:black well publishers;repint edition اجتماع افراد ( the society of individuals";"(1991 m."