خلاصه ماشینی:
"معیار این نوع تقسیمبندیها درواقع همان محتوای تفاسیر و مطالبی است که مفسران آنها را بهعنوان آرا و اقوال تفسیری در آثار خود گرد آوردهاند،اما سخن در این است که معیار مفسر در استنتاج و فهم این مطالب از قرآن و نیز مبنا و روشی که براساس آن نکات عقلی،نقلی،علمی،فلسفی و...
اینها همه-چنانکه گفتیم-نه به اوضاع و احوال شکلی(روشی)تفسیر،بلکه به رویکردها(اتجاهات)مربوط میشود، چرا که روش هر مفسر همیشه یکی است،درحالیکه این رویکردها حتی در درون خود نیز گوناگون میشوند؛مثلا در رویکردهای نوین به تفسیر قرآن در مصر(مثلا عبده از متاخران و حامد ابو زید از معاصران)با نوعی برخورد ادبی با قرآن مواجهیم که براساس آن،قرآن پیش از آنکه نص دینی باشد،نصی ادبی و زبانی است.
ما در بحث از روشهای تفسیری ناچار از توقف در برخی قلمروهای مهم و چندگونه علم قرآنی هستیم که تأمل در آنها چارچوب فکری و اعتقادی هر فرقه و مکتب را معلوم میکند،مثلا در معرفی روش تفسیری هر مفسر باید به این مباحث بپردازیم:منابع تفسیری،تاثیرپذیریها از اندیشههای دیگران،اوضاع و احوال فکری روزگار مفسر،دخالت دادن یا ندادن آموزههای اصیل در تفسیر قرآن از رهگذر بررسی روش از حیث وفاداری به آن و...
همچنین گفتیم که همین گرایشهای علمی و سلیقههاست که مذاهب مختلف تفسیری را پدید آورده است و معلوم است که هریک از این مذاهب تفسیری،برخاسته از روش مخصوصی است که معتقدان به آن،روشهای دیگر را در فهم قرآن مردود یا ناکافی دانستهاند."