خلاصه ماشینی:
"*دین انسانی-عرفانی شیمل نکته بسیار مهمی را یادآور میشود:«بهگمان من،جایگاه ممتاز اقبال در تاریخ تفکر جدید اسلامی،زمانی بیش از پیش قابل درک خواهد شد که رابطه خدا انسان را در کانون اندیشههای او قرار دهیم،زیرا از این طریق است که تنش محسوس میان پیام شاعرانه او و درونمایه پیامبرانه یا حتی سیاسی پیامش بهیکباره برداشته میشود.
اقبال در پایان فصل نخست کتاب بازسازی اندیشه دینی در اسلام،مراد خویش را از تجربه دینی و همه جوانب آن چنین خلاصه میکند:«تجربه دینی که از آن جانبداری کردهام،اساسا حالتی احساسی است که جنبهای ادراککننده دارد،محتوایی است که به صورت عقیده یا نظر،قابل انتقال بهدیگران نیست.
بنابراین عقیدهای که مدعی تفسیر حوزهای خاص از تجربه بشری باشد و درعینحال برای من ملموس و قابل حصول نباشد و تنها برای تأیید و قبول در برابرم نهاده شده باشد،حق من است که بپرسم چه چیزی درستیاش را ضمانت میکند؟آیا معیاری داریم که ارزش و اعتبار آنرا معلوم کند؟اگر تنها زمینه برای پذیرش عقیدهای از این دست،تجربه شخصی بود،در آن صورت دین فقط در انحصار افرادی معدود قرار میگرفت.
نکته بسیار مهمی که اقبال هم در دیوان و هم در بازسازی اندیشه دینی،یادآور میشود و زمینه را برای تفاهم بیشتر در مسئله تجربه دینی هموار میسازد،روحانی بودن ماهیت نهایی واقعیت است.
به همین دلیل است که پردازش دین بسیار فراتر از فلسفه است،زیرا دین،به نهاییترین و نهانیترین لایههای ماهیت واقعیت مینگرد و از این منظر،جز به تجربه و احساس راه ورود نمیدهد."