خلاصه ماشینی:
"سعادت در سیرت انسانی بررسی آرای ابو الحسن عامری درباره نظریه سعادت (به تصویر صفحه مراجعه شود) @محمد پورمحمود اساس تفکر سیاسی و اخلاقی افلاطون و ارسطو بر اندیشه و فضیلت عقلانی است.
عامری نیز از فیلسوفان دوره انتقال میراث فلسفی یونان به جهان اسلام است،بنابراین او که در فاصله زمانی پس از فارابی و پیش از ابن سینا ظهور کرد،مطابق جو علمی و فلسفی زمان خود به این میراث توجه داشته است.
در«المقابسات»نیز در یک مورد،ماجرای پرسش «ماقیه»حکیم مجوسی از عامری درباره نوع آگاهی انسان از حال نفس بعد از موت و جواب او نقل میشود و در مورد دیگر در مقایسه نودم، ابو حیان تمام این قسمت از کتاب خود را به کلمات عامری اختصاص داده است.
عامری پس از این سعادت را بهدو قسم«انسیه»و«عقلیه(نطقی)» تقسیم میکند و توضیح میدهد که موضوع سعادت انسیه،بدن و نفس بهیمیه شهوانیه و موضوع سعادت عقلیه،نفس ناطقه است و در تفاوت میان ایندو از ارسطو نقل میشود که:سعادت انسیه،اگرچه تمام و کامل است،اما درنهایت کفایت نیست،چرا که کفایت نهایی درصورتی محقق است که چیزی فی نفسه دارای این صفت باشد و سعادت انسیه چنین نیست،چرا که در فضایل بدنی و خلقی بهبدن محتاج است و نیز بهنفس ناطقه و نفس بهیمیه شهوانیه،اما سعادت عقلیه،صفت«کفایت فی نفسه»را داراست(ص 6-7).
عامری نیز-چنانکه در آرای اخلاقی فلاسفه یونان از عدالت سخن بسیار رفته است-در ادامه از طرقی که اعمال آنها در یک نظام اجتماعی موجب سعادت جامعه انسانی است،بحث دامنهداری را در موضوع«عدالت»و مفهوم مقابل آن«جور»و مسائل پیرامون آن طرح میکند(ص 942-222)."