خلاصه ماشینی:
"در اینباره میتوان سؤالهایی از این دست مطرح کرد: چه نسبتهایی میان اسلام و خودکامگی شرقی وجود دارد؟ اسلام و لیبرال دموکراسی بهچه نحوی بههم مرتبطند؟ آیا نزاعی میان حکومت عقلانی و آموزههای دینی وجود دارد؟اسلام بهچه طریقی به سیاست و افعال سیاسی شکل میدهد؟عوامل موثر و تعیینکننده در بنیادگرایی اسلامی کدامند؟این نوشتار ضمن ارزیابی انتقادی پاسخ دیدگاههای گوناگون بههمه یا برخی از این پرسشها بهچند موضوع مرتبط میپردازد: الف)اسلام و مدرنیته سیاسی(میزان تطبیق اسلام با حکومت عقلانی و تبیین رابطه میان اسلام و سیاست) ب)خصوصیت سیاست اسلامی(رابطه میان اسلام و بنیادگرایی اسلامی و نسبت میان فرآیندهای اجتماعی و جنبشهای دینی) *اسلام و مدرنیته سیاسی پاسخ به پرسش رابطه اسلام با مدرنیته خود بستگی دارد به اینکه چه چیزی مولفههای مشخصکننده مدرنیته را قوام میبخشد.
نظریه ابن خلدون در آغاز قرن چهاردهم،درحالیکه واقعیت سیاست سکولار را میپذیرد،دلالت میکند بر اینکه در سنت فرهنگ اسلامی اصل تحلیل عقلانی میتواند برای حل مشکلات نظام سیاسی بهکار گرفته شود.
بر همین منوال توسل مفسرانی همچون شربی و واتیکیوتیس بهمفهوم زعامت بهمنظور تبیین علت پیدایش اقتدارگرایی نمیتواند تبیین مناسبی برای تاثیرات عوامل دیگر از قبیل نقش نابودکننده شرایط اقتصادی،نابرابریهای اقتصادی، نزاع میان نخبگان حکومتی و گروههای سیاسی،پیدایش ایدئولوژیهای ملیگرایانه و جامعهشناسانه و ضد غربی بهدست دهد و سرانجام درحالیکه اسلامشناسان غربی، مهارتی ستودنی در توصیف جنبههای متعدد الهیات و تاریخ عقلانی اسلامی به نمایش میگذارند،گفتههایشان در مورد مسلمانان اغلب توام با کلیگوییهای بیمعنی بوده است؛ادعاهایی از این دست که مسلمانان با اندیشه و فرآیند عقلگرایی مخالفاند."