خلاصه ماشینی:
"هایدگر در نوشتار اول،واژه تائو را پنج بار ذکر میکند و نیز در انتهای یک پاراگراف عبارت معنیدار«همهچیز راه است»را میآورد.
میتوانیم بپرسیم این نشان دادن چه شأنی دارد و از کجا ناشی میشود؟هایدگر در کتاب«در راه زبان»در اینباره میگوید:نیروی محرکی که در نمایش و نشان دادن گفتن وجود دارد،همانا حدوث و رویداد تخصیص بهخود است.
هایدگر دیگربودگی حدوث را با این عبارت تأکید میکند:«حدوث آنگونه که بهواسطه گفتن نشان داده شده است حتی بهمثابه یک رویداد یا اتفاق صرف قابل تصور نیست.
از جمله در اینجا میتوان بهبیانی که هایدگر با توجه به لائوتسه52 طرح میکند،اشاره کرد:زبان بهمثابه گفتنی که(تائو)عالمی را به جنبش میآورد،ارتباط تمام ربطهاست.
هایدگر بعد از ذکر این عبارت بلافاصله و آشکارا تفسیر خود از وجود را از سر میگیرد و بهوضوح بیان میدارد که وجود بهواسطه حدوث است که ظهور مقتضی و متناسب مییابد.
یا در جایی دیگر وی بعد از آنکه بیان میدارد«زبان،گفتن است»این عبارت را ذکر میکند که«حتی خود یونانیان و نیز هراکلیتوس هرگز بهماهیت زبان تفکر نکردهاند».
اما باید توجه داشت که نمیتوان عجولانه تصمیم بگیریم و بگوییم حالا که هایدگر بنابر گفته خودش بهواسطه حدوث در طریق یونانیان نمیاندیشد،پس قطعا در طریقت چینی چنین میکند،لذا این نتیجهگیری صرفا در حد حدسیات است؛حدسیاتی که گاهی اوقات به یقین نزدیک میشود.
همچنین با تمایل شدیدی که وی بهبیان شاعرانه داشت،حتی خیلی قبل از وجود و زمان،این ظن را تقویت کرده است که هایدگر،ترجمه Zhuangzi توسط مارتین بوبر و کتابهای دیگری از این قبیل را خوانده باشد،ضمن آنکه وی از مصاحبت با شاگردان شرقی خود نیز برخوردار بوده است."