خلاصه ماشینی:
"برک به عنوان ناقد انقلاب فرانسه،نخستین(و در روزگار خود مهمترین)بافتبندی فلسفه محافظهکاری سیاسی را ارائه کرد؛به تندی از انگارههای انتزاعی سیاسی و پایهریزی قانون اساسی مبتنی بر آن انگارهها سرباز زد؛چرا که قدر و اعتبار بیشتر را برای عقلانیت فیلسوفانی قایل بود که منطق انتظام ساختارهای اجتماعی و سیاسی را در همسازی با قوانین طبیعی و الهی در طول تاریخ میدانند.
بونالدو دومستر کاملا آگاهانه با ذهنیت و اندیشه روشنگری مخالفت میورزیدند و انقلاب را مفهومی اهریمنی قلمداد میکردند و در عوض نظم و نسق واپسگرای پارسانما -یعنی سنت و نظام طبقاتی-را به فضای خالق میبستند و به جای اندیشه انقلابی،سیاستورزان با به تبعیت از خرد تاریخی سوق میدادند به عقیده ایشان،<<مملکت قانونمدار که از منطق اجزای شکلدهنده آن پایه گرفته باشد،اداره ناشدنی است؛شکل آن میباید از تاریخ مردم و حکومت مطلقهای که از سوی خداوند نشان داده شده پیروی کند،و قواعد نوشته تنها ظاهرپردازی قواعد نانوشته الهی است.
محافظهکاری تنها در کار بیمه کردن پیوستگی و تداومها است؛کند کردن گرایشهای ارتجاعی و دفاع کردنی مصلحانه و معتدل از ایده پیشرفت بیمحابا و هماره است دومستر با استوار ساختن کلیسا در رأس کشور و نشاندن پاپ،فوق شاه آنها را پرقدرتترین افزار علیه انقلاب و<<بازگشت>> (Restoraition) نمایاند؛همچنین سدوبندی در برابر روشنگری و فردباوری و بنیان حکومت مطلقه قرار داد.
در ایالات متحده،محافظهکاری هر از چندی یکباره به مثابه واسطهای متعادلکننده در برابر تحرکهای اجتماعی ناشی از جامعه دموکراتیک خودی نشان داده است(فی المثل وجود کسانی چون هنری،آدام و بروکس)و البته این تنها به گسترش منفعتطلبیهای درون-گروهی نحلههای اجتماعی بر میگشت درحالیکه صاحب نفوذترین محافظهکار آمریکایی قرن 19 جانان."