خلاصه ماشینی:
"لیبرالیسم برای مقاصد تحلیلی،بهتر است که لیبرالیسم را به عناصر فلسفی، اجتماعی و سیاسی آن تجربه کنیم و تکتک آنها را مورد بررسی قرار دهیم؛هرچند خود اشمیت اصرار داشت که عناصر یاد شده ابعاد یک<<نظام جامع،متعادل و متافیزیکال است>>.
نه فقط طرفداران سایر ایدئولوژیها این مجموعه مفاهیم خاص را به گونهای کاملا متفاوت درک میکنند بلکه در میان خود لیبرالها هم فهم عمیقا متفاوتی بر سر این موضوع وجود دارد که چرا این مفاهیم در سطح فلسفی اینگونه باهم سازگارند و پیامدهای سیاسی ناشی از آنها کدامند.
به اعتقاد اشمیت،چیزی که چنین طیف متفاوتی از نحلهها را به هم پیوند میزند باوری مشترک به اهمیت اخلاقی امر فردی در چهارچوب هرنوع نظم اجتماعی و باور به اهمیت رقابت میان افراد در تمامی حوزههای زندگی به منزله ابزاری برای رسیدن به حقیقت و خرسندی است.
ازاینرو، لیبرالهای سنتی از آن دسته آزادیهای مدنی و فردی دفاع میکنند که برای زیستن افراد براساس باورهایشان،بیآنکه به خاطر عقاید دگر اندیشانه یا کردارها و دیدگاههای سیاسی خود مورد تعدی قرار گیرند ضروری است.
نظم بسته حقوق موروثی دوره فئودالی با آن نظام سلسله مراتبی امتیازات اشراف مدارانه به سمتی حرکت کرد که راه برای نظم برابر خواهانه کاپیتالیستی هموار شد؛نظمی که در آن،موقعیت اجتماعی و موفقیت فرد علی الظاهر بازتاب تلاش و توانایی خود اوست نوعی شیوه زندگی که بهطور کامل در اقتصاد آزاد تحقق یافته است.
لیبرالها امیدوار بودند که آموزش عمومی و انضباط بازار به تدریج این دسته را توانمند سازد تا همه افراد بالغ بتوانند در انتخابات شرکت کنند اما وضعیت جامعه صنعتی تودهای سبب شکاف میان لیبرالیسم و دموکراسی شد."