خلاصه ماشینی:
"در واقع انسجام با تمایل به کثرت و همزیستی دستههایی که گروهها هم جزئی از آنها است حاصل میآید و اساسا یکی از نشانههای جامعه سالم،تعدد نهادهای اجتماعی است؛ثروتمندی فردی هم میتواند با قدرت اقتصادی تحت کنترل دولت مقابله کند.
به علاوه اگر تحصیل را امری بلندمدت و تابع سرمایهگذاری و برنامهریزی اجتماعی تلقی کنیم، به نظر میرسد میزان تأکید جامعه بر این فرایند قادر باشد از بروز روحیه محافظهکارانه خصوصا در شکل افراطی آن جلوگیری کند.
محافظهکار،تخاصم و ظن را باور دارد و از آن در جهت تثبیت مطلقگرائی خویش نسبت به دیگران سود میجوید؛ زیرا مسئولیتپذیری در برابر سنت و موضع افتخارآمیز فکری خود را با تعصب و پرخاشگری پاسخ میدهد و در این پرتو حتی کنترل دیگران و تنظیم روابط اجتماعی را هم واجب میشمارد.
نظمی که از این رهگذر جان میگیرد به ارزش تکلیف و اطاعت و همراهی مستظهر است و لذا ارزش اقتدار و رهبری و سلسله مراتب در نزد او حامی ثابت نهادهای موجود اجتماعی از آب در میآید و تا نخبهگرائی رای هدایت نوع بشر پیش میرود و به قوممداری میکشد و ارزش مردم را تا همان حد مشت آهنین نگه میدارد.
بالاخره تذکر این نکته نیز لازم است که نخبه و توده محافظهکار از یکدیگر پشتیبانی به عمل میآورند و در واقع نخبه محافظهکار از همان ویژگیهای توده محافظهکار برخوردار بوده و لذا علیرغم تحصیل و افزایش اطلاعات،هرگز به سطح فردیت گام نمیگذارد و تشخیص انفرادی را حتی در توده محافظهکار واقعی نمینهد."