خلاصه ماشینی:
"این حالت که الگویی پیچیده و پیشا تجربی است و بر تجربه فعلی عارف یهودی تأثیر میگذارد،نتیجهای از پیش مشخص شده در بردارد به نوبه خود،هستیشناسی بودایی نیز میآموزد که«چهار حقیقت اصیل»که در کنار اصل رنج کشیدن و غلبه یافتن بر آن قرار میگیرند و«راههای هشتتویی»که ابزارهای تجویز شده برای غلبه بر این رنج هستند،همه به آموزههای بودا در«گفتاری درباره نشانههای بیخویشی»متکی است و بدان بستگی دارد؛«بیخویشی»حالتی وجودی است،یعنی ذاتی بسیط و محض که جاودان است و وجود ذاتی مستقل خود را دارد؛مشابه روح در سنتهای غربی یا atman در آیین هندو.
از آنجا که این امر در میان نظرهای متباعدی که از سوی بوداشناسان مطرح شده موضوع بحث توانفرسایی قرار گرفته، برای منظوری که ما در پی آن هستیم کافی است بگوییم که نیروانا1تشخیص این امر است که باور به وجود دنیوی«خویشتن»پدیدار شده،تنها خیالی باطل است2بهطور بسیار ویژهای با از میان برخاستن«رنج»که خصیصه اصلی واقعیت هر روزه است،سرشتنمایی میشود3واقعیتی مشروط یا شرطپذیر نیست4به شیوهای ایجابی، کسب فرزانگی یا بصیرت به ناپایداری و بیدوامی (anitya) همه چیزهایی موجود است5نوعی بودن نیست6حالتی است که بدان معنی در نیروانا غرقه میشوند؛و7در عین حال،حالتی وابسته به هستی نیست.
اجازه دهید که با وجود چنین ساختار پیچیدهای،تنها بر دو خصیصه اصلی آن تمرکز کنیم:نخست پایه کل این دستگاه بر آگاهی از رنج در جهان بنیاد میشود و هدف این دستگاه از میان برداشتن رنج است؛و دوم،هدف نیروانا حالتی در نسبت با دیگر حالات نیست که در آن حال خویشتن متناهی به ملاقات موجودی استعلایی-خدا-و مهربان یا پاسدارنده برسد،بلکه (اگر به کار بردن این واژه مجاز باشد)از نظر هستیشناختی حالتی است از گونهای دیگر."