خلاصه ماشینی:
"این از لحاظ معتقدان به وحی تلخترین نتیجه است؛زیرا به نظر میرسد اگر جوهر(خدا)همان طبیعت باشد،در واقع چیزی به نام مخلوق خدا یا آفرینش خدا نباید وجود داشته باشد.
این میزان کلی حرکت و سکون،آن چیزی است که اسپینوزا آن را حالت بیواسطه سرمدی و نامتناهی خدا یا طبیعت تحت صفت بعد مینامد»10.
از دیدگاه اسپینوزا درگذر از خدا به عنوان جوهری نامتناهی با صفات الهی نامتناهی،به حالات وی،ذهن از«طبیعت خلاق یا طبیعت آفرین»،به«طبیعت مخلوق یا طبیعت طبیعتپذیر»سیر میکند که همان سیر از خدا است به مخلوق،و این به معنی غیر خدا بودن عالم نیست.
اگر فقط خدا جوهر هستی است و انسان و جهان،حالات نمایان صفات خدا هستند و اگر تنها خدا نامتناهی است و از هیچچیز متاثر نیست،پس آزادی نیز که همانا به صرف ضرورت ذات،موجود بودن و به اقتضای ذات،عمل کردن است،تنها از آن خداست حتی انسان که برترین آفریده خداست دارای اراده آزاد نیست."