خلاصه ماشینی:
"پاسخ به دو پرسش ما را به آنچه ابن رشد در صدد بیان آن است نزدیکتر میکند:نخست آنکه تاویل چیست؟و دوم اینکه چه کسی شایستگی عهدهدار شدن تاویل را دارد؟ابن رشد در کتاب«فصل المقال فیما بین الحکمه و الشریعه من الاتصال»در تعریف تاویل مینویسد:«معنی التاویل هو اخراج دلاله اللفظ من الدلاله الحقیقه الی الدلاله المجازیه من غیر ان یخل ذلک بعاده لسان العرب فی التجوز»6؛یعنی تاویل عبارت است از خارج کردن دلالت لفظ از معنای حقیقی به معنای مجازی،به نحوی که به جریان عادی و معمولی زبان عربی خللی وارد نکند پس گاه در شرایطی که بعدتر درباره آن سخن خواهیم گفت لازم است الفاظ و آیات قرآن را به جای حمل بر معنای ظاهری و حقیقی آن،حمل بر معنای باطنی و مجازی کرد مثلا گفت مقصود از «ید»در آیه شریفه «ید الله فوق ایدیهم» 7معنای ظاهری و حقیقی آن-یعنی دست-نیست بلکه مقصود معنای مجازی آن-یعنی قدرت-است و البته روشن است که باید میان معنای حقیقی لفظ و معنای مجازی موردنظر که با تاویل به آن میرسیم نسبت و مناسبتی باشد نمیتوان لفظ را بر هر معنای مجازی که خود میخواهیم حمل کرد؛بلکه باید لفظ قابلیت پذیرش معنای مجازی را داشته باشد در آیه فوق میان ید و قدرت نسبت و رابطه است ولی میان ید و علم چنین مناسبتی نیست.
بنابراین،وقتی ظاهر آیه با حکم عقل در تعارض قرار میگیرد باید نقل را به نفع عقل تفسیر و تاویل کرد؛زیرا اولا احکام عقل به دلیل وضوح و صراحتشان استثنا ناپذیرند و تفسیر را بر نمیتابند اما آیات الهی تفسیرپذیر و قابل تاویلاند و میتوان به قرینه عقلی معنایی خلاف ظاهر را-البته مشروط به همسویی با معنای ظاهری-از آنها برداشت کرد و ثانیا به تعبیر خود ابن رشد:«اندیشه برهانی به مخالفت با شرع منجر نمیشود، زیرا حق با حق تضاد ندارد بلکه با آن موافق است و به درستی آن گواهی میدهد11."