خلاصه ماشینی:
"فسفه هرمنوتیک با گرایش میان فرهنگی باید پاسخگوی نیاز وجود فلسفهای باشد که براساس آن،نه فقط جهانی که با آن مواجه هستیم بلکه مفاهیم،شیوهها،نظریهها و ادراکاتی که ما آن را در این مسیر توسعه میدهیم،بتواند از نظر تاریخی بیانگر ویژگیهای پیشینی غیر قابل تفسیر باشد هرمنوتیکی که مدل هویت را به یک جایگاه«پارادایماتیک»ارتقاء میدهد تنها درک خود را در تلاش برای فهم دیگری مضاعف میکند.
چهارم اینکه فلسفه میان فرهنگی،صرف یک انتزاع و تجرد که توسط منطق صوری چارچوببندی و ثابت شده باشد نیست و همینطور پنجم اینکه فلسفه میانفرهنگی تنها یک واکنش یا ساختار کمکی در عرصه پلورالیسم و تکثرگرایی بالفعل فلسفی در بافت جهانی فرهنگهای زمان ما نیست به عبارت دیگر فلسفه میان فرهنگی نباید از سر ضرورت به یک ساختار سیاسی محض تقلیل داده شود.
به نظر من تنها معنی پیشوند«ورا» که مطابق با جهتگیری فلسفه میان فرهنگی است و حق مطلب را ادا میکند، مربوط به رویکردی است که آن پیشوند را نه در بیرون فرهنگها یا فلسفهها بلکه در درون و همراه آنها قرار میدهد و میتوان نوعی شباهت خانوادگی بین این موضوع و«تحولی استعلایی»در فلسفه هوسرل یافته؛رویکردی که بیشتر به نوگرایی دینی میماند.
این عقیده که فسلفه میان فرهنگی،ساختار شکن مفاهیم حقیقت،فرهنگ،دین و فلسفه است حاصل از یک هراس و سوءظن خود ساخته است و آنچه که این سوءظن آشکار میکند،نشانگر یک برخورد به همراه یک ادعا است؛برخورد است زیرا به خاطر غفلت و غرور در یک مدت زمان طولانی به فرهنگهای فلسفه بیتوجهی شده و آن فرهنگهاب ه خاطر جهل و غرور و عوامل گوناگون غیر فلسفی مورد سوء تعبیر و سلطه واقع شدهاند و در قلمرو کنونی جهان فلسفه،طلب حقوق برابر میکنند."