خلاصه ماشینی:
"نکتهای که در اینجا و در فهم کار اریگن بسیار اهمیت دارد این است که برخی فلسفه نو افلاطونی را به دلیل نوع خاص نگاهش به جهان،که شاید بتوان آن را در زمره نگاه عرفانی جای داد، جریانی میدانند که میتوانست به عنوان رقیبی برای مسیحیت نگریسته شود،اما مهم است که هم اگوستین و هم اریگن متدینانی بودند که کار آنها به واسطه تعلق خاطرشان به نظام فلسفی نو افلاطونی،نمادی از تلاشی وافر برای جمع کردن میان مسیحیت و فلسفه نوافلاطونی و به عبارت دقیقتر تلاش برای تفسیر مسیحیت و مکاشفه مسیحی در چارچوب فلسفه نو افلاطونی بود.
یکی از مهمترین وجوهی که موجب شده تا اریگن و تلاشهای او را بتوان متعلق به عرصه کلاسیک الهیات نظاممند یافت و یا حد اقل مبنایی برای آن دانست،اثر مهم او با عنوان«در تقسیم طبیعت»است که ضمنتلاشی نوافلاطونی برای فهم فلسفی پراکندگی طبیعت قوس صدور(فیض)و اتحاد آن در قوس صعود(بازگشت)،مهمترین آراء او به نحو مبسوطی در آن آمده است و همانطور که پیش از این هم اشاره شد تلاش کرده تا جمعی میان تعالیم نوافلاطونی و مسیحی،به ویژه در مواضع آنها در باب آفرینش و انجام جهان،حاصل کند.
(22)- Desim الهیات عقلی یا الهیات فلسفی که نقطه مقابل الهیات نقلی (Theism) است،به بحث از حدود تاوانایی عقل و حواس آدمی در کسب معرفت،فارغ از ادیان،درباره خداوند و صفات او حتی اساسا به امکانسنجی دستیابی به چنین معرفتی میپردازد(میشل،توماس،کلام مسیحی،ص 125)و مهمترین وجه تمایز آن با الهیات نظام یافته آن است که در تلاش برای فهم حدود و توانایی عقل در سخن گفتن درباره خداوند،بحثی عقلانی و فارغ از توجه به ادیان و وحی الهی دارد و همین ویژگی است که موجب شده تا گاهی این شاخه مطالعاتی را ذیل فلسفه جای دهند تا الهیات."