خلاصه ماشینی:
"پدیدار بیدلیل وجود فینفسه در فلسفه سارتر با طرح پدیدارشناسی از سوی هوسرل،تفکر فلسفی وارد فاز جدیدی از حیات خود میشود؛به طوری که میتوان تأثیر این مفهوم را در بسیاری از رویکردهای فلسفی معاصر مشاهده کرد.
سارتر معتقد بود که این نوع ایدئالیسم در پدیدارشناسی هوسرل بهطور ضمنی وجود دارد زیرا از نظر هوسرل التفاتیت عبارت است از ساختار درونی حالات ذهنی که براساس آن این حالات به سوی متعلقات خود جهتگیری میکنند اما به هیچ وجه ضروری نیست که این متعلقات، مستقل از آگاهی باشند(ادواردز،209:1972).
با توجه به آنچه قبلا گفته شد روشن است که فینفسه واقعیتی متمایز از پدیدار نیست بلکه آنچه برای آگاهی پدیدار میشود و متعلق آن قرار میگیرد عبارت از وجود فینفسه است(کولینز،1952:52).
این چیزی است که آگاهی با بیان انسان وارانگارانه آن را چنین بیان میکند: وجود زیادی (de trop) است-یعنی آگاهی به هیچوجه نمیتواند وجود را از هیچ چیز اخذ کند،خواه از وجودی دیگر خواه از یک امکان و خواه از یک قانون ضروری.
(سارتر،248:1371) سارتر در بخش دوم«هستی و نیستی»که از وجود لنفسه یا آگاهی سخن میگوید این قلمرو از وجود را از لحاظ انطباق یا عدم انطباق با خود با قلمرو دیگر وجود یعنیوجود فینفسه مقایسه میکند.
باید توجه داشت که ویژگیهای وجود فی نفسه مانند بیرابط بودن،بیدلیل بودن،غیر از موجودی دیگر نبودن و غیره همه از آنجا ناشی میشود که این نوع وجود فاقد آگاهی است.
به همین دلیل است که از نظر سارتر اینکه آگاهی،موجودی غیر از خود را اقتضا میکند،نشان میدهد که چنین موجودی وجود دارد اما برهان وجودی آنسلم و دکارت نمیتواند وجود خدا را اثبات کند،بنگرید به:(کاتالانو،39:1980)."