خلاصه ماشینی:
"واکاوی اندیشههای سیمون دوبووار حامد خزایی انتقاد از وضعیت زنان همواره در تاریخ مطرح بوده است،ولی زمان آغاز جنبشهای فمینیستی اواخر قرن نوزدهم است.
با این اوصاف هنگامی که سیمون دوبووار کتاب برجسته خود«جنس دوم»را در سال 1949 منتشر کرد،این امید در دل زنان فرانسه به وجود آمد که سرانجام روزی به حقوق خود دست خواهند یافت.
در این کتاب،دوبووار با بررسی نظریههای زیستشناسی،روانشناسی و مارکسیستی نشان داد که تا چه حد تلقی از زن به مثابه«دیگری» بر همه تفکرات و جنبههای زندگی اجتماعی تسلط دارد و حتی بنا به استدلال دوبووار خود زنان هم آن را درونی میکنند2.
دیدگاه دوبووار همواره با تفکرات اگزیستانسیالیستی و اهمیتی که این مکتب برای شکلدهی کیفیات انسانی قایل است،هماهنگ بود و او همواره با دیدی انتقادی به تبعیضاتی که به زیر دست بودن زن یا به تعبیر دیگر زن را«دیگری»تلقی کردن جنبهای طبیعی میدهد،مینگریست.
او بر این باور بود که سرنوشت زنان این نیست که به«دیگرهایی فرمانبردار»تبدیل شوند که وجودشان تنها به واسطه رابطه با مردان و از دید آنان معنا پیدا میکند،بلکه زنان باید ظرفیت خود را چنان برای خودآگاهی ارتقا بخشند که بتوانند به انتخاب دست بزنند و به نیازهای و خواستههایشان ارزش بدهند.
با عنایت به مطالب فوق باید در تکمیل مشخصتر و روشنتر از آنها در ارتباط با عنوان مورد بررسی گفت که برای بررسی مقایسهای عدالت در دو متن«جمهور» Politeia/) (The Republic کتاب اول؛و«فلسفه حقوق» the) (philosophy of the law بخش اول از فصل اول،از روش متنی استفاده میشود-روشی که خود را از الزامات و نتایج دیگر روشها رها ساخته و به وجه انتزاعیتر و مجردتر موضوع عدالت را مورد بررسی قرار میدهد."