خلاصه ماشینی:
"ازاینرو میتوان برای فهم این مقوله البته در پیوند مناسب و شایسته با عدالت به دو روش عمل کرد:یا خود را به همپرسه«جمهور»محدود سازیم و یا این اثر را در ارتباط با دیگر آثار وی مورد ملاحظه قرار دهیم،که در اینجا به تناسب از روش دوم استفاده میشود.
بدین طریق که وی برخی از کارکردهای جسمانی را به نفس نسبت میدهد و خود این کار را با سهگانه نفس براساس تعابیر سنتی یعنی بخش ناطقه،غضبیه و شهوانی به انجام میرساند که هریک جایی جسمانی در بدن دارند و همگی در پیوند باهم هستند؛(اگرچه بعدتر با گسترش کار نفس،بخش ناطقه به عنوان نفس واحده مطرح شده و در مقایسه با دو بخش دیگر برتر و الهی است؛ چرا که توسط صانع خلق شده؛پیش از تولد ایده را دیده؛و در نهایت نامیرا میباشد.
اما نکته اینجا است که مالکیت را نباید امری بیرونی و خارجی برای فاعل یا اراده فرد محسوب داشت،بلکه مالکیت جزء فرد بوده و نقض یا تجاوز به مالکیت،نقض یک امر صرفا مادی و فیزیکی به حساب نمیآید بلکه نقض آزادی به عنوان عامل تعریفکننده فرد محسوب میشود:«برای من ممکن است که هر متعلق خارجی گزینش خود را به عنوان مال خود به دست آورم؛و این مبنایی است که اگر به عنوان قانون به کار رفته باشد،به موجب آن،اینکه متعلق یک گزینش فینفسه(به نحو برون ذهنی)باید به هیچ کس تعلق نداشته باشد،خلاف اصل حق است..."