خلاصه ماشینی:
"در حقیقت او معتقد است که نمیتوان بر اساس جهانشناسی نوافلاطونیان که در آن کمال نفس به اتصال او با عقل فعال دانسته شده به بحث از نبوت پرداخت،بلکه طرح ابداعی سهروردی در وحدت میان عقل و وحی در اتصال به این عالم صورت میگیرد.
فلسفه نبوت در نظر او با این غایت تحقق مییابد؛یعنی انبیاء با ارتقاء نوع انسان در بستر معارف دینی و نشان دادن گوهر عقل او به او به عنوان منبعی که قادر است توسط آن حقایق هستی را درک کند،وی را به کمال مطلوب خود راهنمایی میکنند.
از اینرو کمال نفس انسان در وحدت میان عقل و وحی دانسته شده و در غیر این صورت،عقل انسان اگرچه دارای کمالات مخصوص به خود است اما به رغم این تعالی گاه به کمال ناظر به حس تبدیل میشود و این همان صفتی است که عقل را خادم حس انسان میکند و گوهر آن در کسب حقایق عالم برای همیشه در وجود آدمی دفن خواهد ماند"