خلاصه ماشینی:
"در این میان وجود کسی لازم است که ادعا کند فکرش برتر از دیگران است و میتواند برای آنان قانونی بیاورد که به وسیله آن سلوک الی الله کنند و مردم را از عذاب روز قیامت بر حذر دارد و ایشان را به راه راست رهنمون سازد.
صدر المتألهین در یک بیان فلسفی عرفانی،ضرورت پیامبر را این چنین بازگو میکند: «اگر حکمت الهی که جامع کمالات و اسماء حسنی است،بخواهد مملکت ایجاد و رحمت را گسترش دهد و قدرت خود را به وسیله ایجاد ممکنات و تدبیر امور خلق نشان دهد،میبایست از یک واسطه سود جوید؛چرا که ذات پاک قدیم احدی هیچ مناسبت و سنخیتی با حدوث اشیای ممکنه ندارد.
البته به عقیده وی تنها تجربه باطنی، شخص را پیامبر نمیکند،بلکه تفاوت پیامبران با دیگر ارباب تجربه در این است که آنان در حیطه و حصار تجربه شخصی باقی نمیمانند و به آن دل خوش نمیدارند و عمر خود را در ذوقها و مواجید درونی سپری نمیکنند؛بلکه بر اثر حلول و حصول این تجربه مأموریت جدیدی احساس میکنند و انسان تازهای میشوند و این انسان تازه،عالم تازه و آدم تازهای بنا میکند10.
از نظر وی،دیگر تفاوت پیامبران با معلمان بشری نیز در این است که برخی معلمان بشری پارهای از راهها را بر شاگردان خود میبندند؛ مبادا جا را بر استاد تنگ کنند و مغازهاش را از رونق بیندازند؛اما پیامبران را تجربه پیامبرانه را بر امت و پیروان خود باز گذاشته،دیگران را نیز به معراج فرامیخوانند.
هرچند رهیافت صدر المتألهین و برخی فیلسوفان همچون ابن خلدون به مسئله نبوت،ادراکات انسانی و قوه عاقله بود،اما آنان هیچگاه تصریح نکردند که دین تابع ادراکات پیامبر است."