خلاصه ماشینی:
"اگرچه مکررترین شخصیت در دیالوگهای افلاطون،یعنی سقراط،با انسانها و چیزهای فراگردش به ویژه زیبارویان به مثابهء سایهها و اشباح نامتجسم رفتار نمیکند و هرچند احتمالا افلاطون نیز چون دکارت چندان دیوانه نبوده است که تن و تنپوش خود را ناواقعی و هیچ انگارد و باز اگرچه تمثیل سینمایی«غار»تنها بخشی گذرا از کتاب هفتم از دیالوگ طولانی پولیتیا معروف به «جمهوریت»است،اما سیستم این نخستین سیستمپرداز عالم فلسفه احتمالا از رهگذر اندیشههای نوافلاطونی و به یمن و یاری مشربهای گنوستیکی امروزه به هیأت نظامی به دست ما رسیده است که عمدتا در تمثیل غار خلاصه میشود:ما زنجیرهایی هستیم میخکوب شده در غاری بزرگ که پشت به بیرون غار داریم.
خدایان اساطیری گریختهاند و دیگر چیزی صرفا به یمن کسوت قدسی خود بر اذهان حکومت نتواند کرد،اما آیا ممکن نیست که سینما به قول اندره مالر و خود اسطوره عصر جدید شده باشد؟آیا به راستی انسان از خدا بینیاز شده است یا برعکس هر دم از نوخدایان تازهای را در شمار کثیری از فیلمهای هالیوودی از عوالم ماورا،از فضای سیبرنیتیک،از ادیسه بیپایان در جهان میکروسکوپیک ژنها و اتمها و در جهان میکروسکویک کهکشانهای دوردست،از ترمیناتورهای آکاپولیپنیک و از مکاشفات دستکاری شده یوحنا و دانیال بر مردی عرضه نمیکنند که در برهوت بالیدن گرفته(به تعبیر نیچه)،ناخواسته و ندانسته در انتظارند تا واقعیتی ملموس از خیال متجاوز انتقام گیرد؟ امروزه جملاتی از این دست را بسیار میشنویم که یازده سپتامبر راخ نداده است، که انسان مرده است؛این در حالی است که همه اینها در آن بیرون همچون سایههای غار افلاطون در برابر دیدگان،گذشتهاند و میگذرند."