خلاصه ماشینی:
"تأکید ابتدایی آندرو بر دوران جوانی کیشلوفسکی است و به این نتیجه میرسد که«در زندگی او چیزهایی برای زیستن وجود داشته،نه از جنس اشیائی مادی که در ویترین فروشگاهها به فروش میرسند.
فیلم آبی در تضاد با آهنگ سیاه و طعنهآمیز فیلم سفید قرار میگیرد اما میتوان میان این دو فیلم، زمینههای مشترک متفاوتی تشخیص داد: «ضرورت رها کردن کذشته و تأیید وجود آن برای رهسپاری با اکنون؛جستجوی معنای زندگی در مقام عرصهای که سرنوشت،آزادی اراده و بخت سرگردان بهطور مداوم بازیگران صحنهاند؛وضعیتی که در آن شبح آنانکه نیستند یا آنان که مردهاند زندگان را تسخیر میکند؛وضعیتی که در آن از بزمی که مردگان برای گذشته و آینده ما برپا کردهاند،حتی چیزهای بیجان و مکانها نیز طنینی عاطفی به خود میگیرند؛و این حس که عشق با همه جلوههای تباه و گمراهاش،در پس اعمال انسان، نخستین انگیزه اوست."