خلاصه ماشینی:
"چرا که در زمان نشر در ایران نیز اولین کتابی بود که در زبان فارسی بوطیقای فیلم را آگاهانه و در راستای ایجاد مقایسه و انجسام مورد بررسی قرار میداد و متدولوژی علمی شناخت سینما و تئوری سینما را-فارغ از تکنیک-ارائه میکرد.
شاید از همینروست که کتاب بعدی دادلی اندرو:«مفاهیم در تئوری فیلم»که در ادامه همین کتاب نگاشته شده،چندان درصدد ایجاد تقابلهای کلی برای ارزیابی نظریات نیست و به جای نظریات،مفاهیم را مورد مطالعه قرار میدهد.
ازاینرو کتاب در وهله نخست نه یک نظریه سینمایی،بلکه بررسی چگونگی تولد و بالندگی نظریه سینما است و دانستن بنیان فکری دادلی اندرو درباره سینما،آن هم از طریق همین یک کتاب،تنها با روشی مقدور است که خود برای ارزیابی نظریههای سینمایی برمیگزیند؛یعنی مقایسه با دیگر نظرات از طریق اظهارنظرها."