خلاصه ماشینی:
"با این حال،در سنت تفسیری اسلام میتوان مفسرانی یافت که به این موضوع با دیدهء مثبت نگریستهاند و در تفسیر خود،علاوه بر شرح آیات بهطور مجزا،به بیان مناسبت میان آیات و رابطهء سور قرآن نیز پرداختهاند؛از جمله فخر رازی که معتقد است:«بیشتر لطایف قرآن در ترتیب و روابط بین آیات آن نهفته است».
محمد عزت دروزه10که به تفسیر سورههای قرآن برحسب نزول پرداخته است،نیز معتقد است بیشتر آیات و عبارات و بخشهای یک سوره با یکدیگر مرتبطاند و بنا بر این در تفسیر خود به شرح و توضیح این ارتباطها توجه ویژهای دارد.
ملاحظاتی دربارهء این رهیافت به نظر میرسد توجه به یکپارچگی سورههای قرآن در این دوران،از یک سو در واکنش به رویکرد سنتی در تفاسیر قرآن است که بیشتر بر جزئیات نحوی و زبان شناختی آیات تأکید دارد و کمتر به مضامین وسیعتر سورهها توجه نشان میدهد،و از سوی دیگر عکس العملی نسبت به انتقادهای برخی غریبان است که قرآن را کتابی آشفته،تکراری و متناقض میشمرند.
اما در مورد مفسرانی همچون فراهی، اصلاحی و سید قطب و در سالهای اخیر سعی حوی و بازرگان،که در این زمینه تمام عیار عمل کردهاند،این نظریه ظاهرا (به تصویر صفحه مراجعه شود) پیوستگی آیات در نظر محمد عبده اعتقاد مصلحان دینی-اجتماعی به نقش هدایتی قرآن،این عقیده را باعث شد که معرفت دینی باید از حالت اعتقادات پراکنده و ناپیوسته و ف ردی خارج شود و به صورت مجموعهای از شناختهایی درآید که نقش هریک از آنها در مجموعه نظام فکری اسلامی و کیفیت ارتباط آنها باهم معلوم و مشخص است."